انتخاب و استفاده صحیح از دستگاه بخور برای کاهش آلرژی و آسم

افراد مبتلا به آلرژی تنفسی و آسم باید همیشه مراقب میزان رطوبت هوای تنفسی خود باشند.
اگر هوای تنفسی خیلی خشک باشد علائم آلرژی افزایش می یابد و اگر همچنین هوا رطوبت بالایی داشته باشد ممکن است مواد حساسیت زا در محیط افزایش یابند.
با وجود آنکه آلرژی تنفسی و آسم از آن دسته بیماری هایی هستند که باید درمان آنها زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد اما با روش های مختلف مانند استفاده از دستگاه های بخور می توان موجب کنترل و بهبودی علائم ناشی از این بیماری های گردید.
بنابراین انتخاب و آگاهی از روش صحیح استفاده از بخور برای خانواده هایی که عضوی از آنها دچار بیماری های آلرژیک تنفسی هستند بسیار با اهمیت است.
اما به طور کلی انواع دستگاه‌های بخور با رطوبتی که در هوای تنفسی ایجاد می کنند  در تسکین عفونت‌های مجاری تنفسی، در رفع و کاهش گرفتگی و احتقان بینی، کاهش شدت سرفه‌های خشک مفید واقع می شوند.

اثرات هوای خشک بر روی بیماری های آلرژیک تنفسی و پوستی

هوای خشک باعث تحریک مجاری فوقانی تنفسی (مجرای بینی و گلو) می شود و ممکن است باعث بروز عفونت های سینوس ها یا سینوزوئید شود.
همچنین هوای خشک می تواند باعث افزایش تولید موکوس شده که این حالت در بیماران مبتلا به آسم خطرناک می باشد.
علاوه بر این هوای خشک باعث خشک شدن پوست و متعاقب آن حساس شدن پوست و بروز و یا تشدید علائم آلرژی پوستی مانند اگزما در افراد می گردد.

مکانیسم عمل دستگاه های بخور و اثر آن بر بهبودی نسبی بیماری آلرژیک تنفسی

به طور کلی بیماری آسم نوعی بیماری تنفسی است که باعث ایجاد اختلالاتی در روند دم و بازدم فرد مبتلا ایجاد می نماید.
مجاری هوایی و ریه های این افراد به عوامل محیطی و حساسیت زا واکنش داده و ممکن است در اثر حملات آسم روند تنفس بیمار دچار اختلال شدید شود.
در صورت استفاده صحیح از دستگاه های بخور، می توان علائم و حملات آسم را کاهش داد.
این امر با مرطوب نگاه داشتن مجرای بینی، گلو و مجاری تحتانی تنفسی و تسهیل تنفس در فرد صورت می گیرد.
دستگاه های بخور هوا را مرطوب نگاه داشته و این رطوبت موجب عبور و مرور راحت تر هوا و باز شدن مجاری هوایی می شود.

انتخاب صحیح مدل مناسب از دستگاه های بخور

مدل های متفاوتی از دستگاه های بخور در بازار موجود است.
بنابریان انتخاب مدل مناسب از این نوع دستگاه ها، شامل روش ایجاد بخار، دمای بخار خروجی، مدل و شکل خروج بخار از دستگاه، می تواند در استفاده بهینه و کاربردی از دستگاه بخور اهمیت داشته باشد.

دستگاه بخور گرم

انواع مدل های دستگاه بخور گرم از رایج ترین دستگاه های بخور در بازار می باشند.
این نوع دستگاه های بخور آب را تا دمای جوش آمدن گرم نموده و بخار حاصل از آن را به خارج از دستگاه هدایت می کنند.
این نوع دستگاه ها برای افراد مبتلا به آسم که ترجیح آنها هوای گرم و مرطوب است، بسیار مفید می باشد.

مزایای دستگاه بخور گرم

  • با توجه به اینکه در مخزن و سایر قسمتهای دستگاه آب گرم در جریان است لذا احتمال رشد و تکثیر باکتری و قارچ و کپک ها در این دستگاه‌ها بسیار اندک می باشد.
  • استفاده از این دستگاه های بخور گرم در فصول سرد سال می تواند باعث گرم نگاه داشتن فضای خانه شود.

معایب دستگاه بخور گرم

  • با توجه به اینکه به کمک المنت های برقی آب به دمایی نزدیک به جوش می رسد بنابراین مصرف انرژی در این نوع دستگاه ها بالا است.
  • در اثر تماس با مخزن و قسمت های دیگر این نوع دستگاه های بخور احتمال سوختگی وجود داشته و باید دور از دسترس اطفال قرار داده شوند.

دستگاه بخور سرد

این مدل از دستگاه های بخور بدون گرم نمودن آب و با استفاده از روشهای دیگر مانند فرکانس های اولتراسوند قطرات آب را به بخار تبدیل نموده و به خارج از دستگاه هدایت می کنند.
بدون توجه به روش مورد استفاده در این دستگاه ها، بخار خروجی خنک بوده و بنابراین می تواند هوای داخل خانه را خنک نگاه دارد.  

مزایای دستگاه بخور سرد

  • با توجه به آنکه در این دستگاه ها از المنت برای بخار نمودن آب استفاده نمی شود لذا مصرف انرژی برق کمتر است.
  • در این نوع دستگاه ها با توجه به اینکه سیستم خنک می باشد خطر آسیب دیدگی ناشی از سوختگی وجود ندارد.
  • این نوع دستگاه های بخور باعث خنک شدن فضای خانه در فصول گرم سال می شوند و می توانند احساس مطبوعی برای فرد آلرژیک و یا آسمی داشته باشند.
  • استفاده از بخور سرد باعث جلوگیری از دم شدن فضای خانه (یعنی ایجاد هوای گرم و مرطوب) می شود.
  • استفاده از این نوع بخور در طول فصول گرم و خشک سال می تواند علاوه بر مرطوب نگاه داشتن مجاری تنفسی باعث نرمی و طراوت پوست شود.

معایب دستگاه بخور سرد

  • با توجه به آنکه سیستم حاوی آب سرد و ولرم می باشد لذا احتمال رشد و تکثیر عوامل میکروبی مانند عوامل قارچی و باکتریایی افزایش می یابد.
     
  • در دستگاه های بخور سرد املاح موجود درآب همراه با بخار از دستگاه خارج شده و وارد هوای تنفسی می شوند.

توصیه های مهم در استفاده از دستگاه های بخور

1- دستگاه های بخور را متناسب با فضای اتاق یا خانه انتخاب نمایید. به طور معمول دستگاه های بخور سرد برای فضاهای بزرگتر کارآیی بیشتری دارند.
2- مخزن دستگاه های بخور را به طور منظم شستشو داده و از رسوبات و املاح پاکسازی نمایید. در دستگاه های بخور سرد به علت احتمال رشد و تکثیر عوامل میکروبی باید این نکته بدقت مورد توجه قرار گیرد.
3- بدلیل افزایش رطوبت هوا در اثر استفاده از دستگاه های بخور باید حتما با استفاده از رطوبت سنج از افزایش بیش از حد رطوبت (بیش از 50 درصد) در فضای خانه جلوگیری نمود. افزایش رطوبت می تواند همراه با افزایش رشد و تکثیر مایت (هیره) گردو غبار منزل و یا قارچ ها و کپک ها در داخل خانه شود. این عوامل از جمله مهمترین آلرژن ها (مواد حساسیت زا) در داخل خانه بوده و خود می توانند علائم آلرژی تنفسی و آسم را تشدید نمایند.
4- با مشورت پزشک معالج می توان در جایگاه مخصوص دستگاه های بخور از مواد ضدعفونی کننده گیاهی و خوشبوکننده و داروهای گیاهی مانند اکالیپتوس استفاده نمود.
5- بهتر است برای دستگاه های بخور بخصوص دستگاه های بخور سرد از آب مقطر استفاده نمود. البته در مدل های جدید این نوع دستگاه ها از فیلتر های تصفیه آب برای حذف املاح استفاده شده است.