شستشوی بینی

می‌توان از ظرف نتی یا بطری‌های خاصی که به این منظور ساخته شده‌اند برای تمیز کردن حفرات بینی از مخاط غلیظ و عوامل آلاینده استفاده کرد.

همچنین می‌توان از محلول آب نمک استفاده نمود.

آب مورد استفاده باید تقطیر شده و استریل بوده و قبلاً جوشیده شده و یا برای گرفتن ذرات از فیلتر گذرانده شده باشد.

منظور از شستشوی بینی با محلول نمکی (سالین) چیست؟

با این نوع درمان حفرات بینی شستشو داده میشود. یعنی سطوح مخاطی داخل بینی با سالین (محلول آب و نمک) شسته می‌شود.

 شما می‌توانید برای کمک به رفع مشکلات سینوسی یعنی مشکلاتی مثل گرفتگی بینی یا آبریزش بینی این کار را در خانه انجام دهید. 

این کار چگونه انجام می‌شود؟ میتوانید با استفاده از یک ظرف مخصوص بینی که به نام پوار هم خوانده می شود و یک بسته حاوی پودر سالین این کار را انجام دهید.این وسایل را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید.

برای استفاده از ظرف مخصوص بینی این نکات را رعایت نمایید:

محلول را مخلوط کنید:

 برای تهیه آب نمک، 100سی‌سی آب ولرم را با میزان توصیه شده روی بسته پودر سالین مخلوط کنید و محلول را در ظرف بریزید. 

ظرف مخصوص را به حالت نمایش داده شده نگهدارید. به سینک دستشویی تکیه دهید طوری که بتوانید کاسه دستشویی را ببینید. سرتان را به آرامی به یک طرف بچرخانید و به آرامی لوله پوار را به بخش بالایی بینی ببرید طوری که به راحتی در حفره بینی قرار گیرد. لوله را به بخش میانی (تیغه) بینی فشار ندهید. پوار را فشار دهید.

با فشردن این پوار محلول به داخل بخش بالایی بینی شما ریخته می‌شود. مطمئن شوید که از راه دهان می‌توانید به راحتی نفس بکشید. این محلول بلافاصله از سوراخ دیگر بینی بیرون می‌ریزد. (همانند شکل). وقتی که ظرف خالی شد، برای خارج کردن آب نمک اضافی و اخلاط داخل بینی از دو سوراخ بینی نفس بکشید. به آرامی روی یک دستمال تمیز بینی را خالی کنید. سپس این کار را برای سوراخ دیگر بینی تکرار کنید. خوب است بدانید که انواع مختلفی از پوارها و بطری‌های اسپری برای شستشوی بینی وجود دارد.