حساسیت

 (آلرژی) یک نوع شدید دفاع طبیعی بدن است و اگر با عطسه، سرفه، خارش پوست و یا تنگ شدن ریه تشدید شود.
به طوری که فرد را اذیت کند و از تحمل او خارج شود، شخص مبتلا به آلرژی شده است.
مهمترین علت بیماری آلرژی، زمینه ژنتیک است، اما ژنتیک به تنهایی دلیل آلرژی نیست بلکه این زمینه برای اینکه بروز پیدا کند نیاز به شکستن آلرژی بدن دارد و برای اینکه این سد بشکند، عوامل مختلفی مثل عفونت های شدید، مواد شیمیایی خطرناک (جوهر نمک منازل، مایع سفید کننده و ...) موثر می باشند.
افراط در مدل خاص تغذیه ای (مصرف زیاد یک غذا در مدت کوتاه) و نیز مسائل روحی و روانی می تواند سد آلرژی بدن را بشکند و بعد زا شکسته شدن سد یا عوامل محرک یا عوامل آلرژین فرد دچار علامت های بالینی می شود.
تمام افراد در سنین مختلف مستعد آلرژی می باشند و همه افراد از آغاز تولد تا 90 سالگی امکان ابتلا به این بیماری را دارند.
در گروه کودکان معمولاً پسرها بیشتر به آلرژی مبتلا می شوند و بعد زا بلوغ اغلب خانم ها دچار آلرژی خواهند شد.
شایع ترین بیماری آلرژی حساسیت بینی است این بیماری مزمن و اذیت کننده حتی شایع ترین بیماری در میان انسان ها است اما متاسفانه توسط بیماران و یا کادر پزشکی کمتر تشخیص داده می شود.

آسم

آسم نیز به عنوان بیماری دیگر آلرژی می باشد.
آسم هر چند در لغت به معنای تنگی نفس است اما باید توجه داشت هر تنگی نفسی آسم نیست.
شاید خیلی ساده بتوانیم بگوییم انواعی از آلرژی در ریه را آسم می گویند که در این صورت بافت ریه علاوه بر پاسخ دهی بیش از حد مبتلا به التهاب هم می شود و تنگی راه های هوایی ایجاد می کند، که اوایل برگشت پذیر و بعد می تواند برگشت ناپذیر شود. حتی می تواند منجر به مرگ بیمار گردد.
 از بیماری کهیر می توان به عنوان یکی دیگر از بیماری های آلرژی نام برد.
کهیر انواع زیادی دارد و در مواردی مزمن و از نظر درمانی سخت می شود.

اگزما

اگزما یا سودایی حالت شایع دیگری از آلرژی در پوست است اما باید توجه داشت که غیر از پوست و تنفس بقیه اندام های بدن هم می تواند درگیر شوند که سیستم گوارشی از جمله آن ها است اما در خصوص اندام های دیگر باید گفت آلرژی در سایر اندام به ندرت اتفاق می افتد.

شوک آنافیلاکسی

شوک آنافیلاکسی یا شوک آلرژی نوع دیگری از این بیماری است.
این شوک به دنبال تزریق داروهایی مثل پنی سیلین یا گزش زنبور حاصل می شود. آلرژین های فصلی مثل گروه گیاهان و همچنین مصرف غذاها می تواند در برخی فصل ها زیادتر شود.

گزش حشرات

گزش حشرات نیز که معمولا در فصل خاصی زیادتر می شوند می توانند در فرد مستعد، آلرژی فصلی ایجاد کند.
گیاهان شایع ترین علت آلرژی فصلی می باشند در اسفند ماه تا اواسط بهار درختان پارک موجب آلرژی می شوند و اواخر بهار و تابستان گرده چمن ها و در فصل پاییز علف های هرز و درختچه ها باعث حساسیت می شوند.
مهمترین رکن درمان آلرژی را پیشگیری و مهمترین رکن پیشگیری نیز آموزش است.