توصیه های مهم و کاربردی در کنترل و درمان بیماری پوستی اگزما در کودکان و بزرگسالان

اگزما نوعی بیماری پوستی شایع در کودکان بوده که البته نوجوانان و بالغین نیز به این بیماری مبتلا می شوند.

کنترل و درمان اگزما

به طور کلی درمان قطعی و همیشگی برای اگزما وجود ندارد، اما می توان با روش های کنترل و درمانی  مختلفی از تشدید و گسترش بیماری جلوگیری نموده و آن را بخوبی کنترل نمود.
برای تشخیص و درمان اگزما حتما باید با پزشک متخصص مشورت شود.  با توجه به سن و شدت اگزما روش های درمانی مختلفی برای اگزما وجود دارد.
اما نکاتی در خصوص کنترل بیماری اگزما وجود دارد که رعایت آنها در بهبودی این بیماری در اطفال و بزرگسالان بسیار مؤثر می باشند.

توصیه های مهم و کاربردی در کنترل بیماری اگزما در کودکان و بزرگسالان

  • به نحوی باید از خاراندن و خراشیدن ضایعات ناشی از اگزما جلوگیری کرد. به عنوان مثال باید ناخن های کودک کوتاه نگاه داشته شود و یا دست های نوزاد را هنگام خواب درون دستکش های سبک و راحت قرار داد تا بدین گونه از خراشیدن و زخم نمودن نواحی ملتهب و خارش دار در طول شب جلوگیری نمود.
  • برای کاهش خارش ضایعات پوستی اگزما گاهی باید از پمادهای موضعی استروئیدی و یا کرم های مرطوب کننده استفاده نمود.
  • در طول روز به طور مرتب از کرم های مرطوب کننده برای مرطوب نگاه داشتن پوست (بخصوص نواحی از پوست که در معرض هوا می باشد)، استفاده شود.

باید توجه داشت پوست افراد مبتلا به اگزما بخصوص پوست نواحی درگیر مستعد خشک شدن می باشد و این خشک شدن خود موجب افزایش خارش ناحیه ملتهب و تشدید بیماری می شود.

  • استفاده از دستگاه بخور در خانه می تواند به مرطوب نگاه داشتن پوست کمک شایانی نماید.
  • نباید برای پوست بیماران مبتلا به اگزما از مواد شوینده و بهداشتی قوی استفاده کرد. باید برای اطفال و بالغین مبتلا به اگزما از صابون ها و شامپو های ملایم و غیر معطر استفاده نمود.
  • نباید مدت زمان مجاورت پوست با آب زیاد باشد. بنابراین مدت زمان حمام کردن نباید بیشتراز 10 یا 15 دقیقه باشد و باید از آب ولرم برای شستشو استفاده نمود. همچنین بعد از حمام کردن، بدن نوزاد، کودک و یا به طور کلی فرد مبتلا به اگزما باید با کرم های مرطوب کننده آغشته شود تا بدین شکل از خشک شدن پوست جلوگیری گردد.
  • برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به اگزما از البسه نخی استفاده شود و نباید از البسه حاوی موادی مانند پلیستر، پشم مصنوعی و … استفاده گردد.

خلاصه مدیریت اگزما یا خشکی پوست

اول : قدم نداشتن شستشوی مکرر است
دوم : پوست را در معرض عوامل نامساعد محیطی مثل باد ولو سرد وبدتر باد خشک وگرما وحررات هم دوری شود 
سوم : مواد شیمیایی مختلف وحتی بخارات آنها به پوست نرسد
چهارم : در عوض صابون از پن استفاده شود 
پنجم : از مرطوب کننده ها استفاده شوند هرچه پوست خشک تر استفاده بیشتر درمنطقه تی صورت استفاده نشود یا خیلی کمتر 

منبع :سایت شبکه جامع آلرژی (allergycomnet.ir)