بودرمانی در آلرژی

تابحال بوی اسطوخودوس lavender شما را خواب آلود کرده است؟ یا بوی یک پای سیب گرم خاطره شیرین یک بعدازظهر پاییزی در آشپزخانه مادربزرگ را به یاد شما آورده است؟ اگر چنین است شما اصول پایه ای رایحه درمانی را بطور خودبخود فهمیده اید.

رایحه درمانی

رایحه درمانی استفاده از روغنهای ضروری یا آروما (Essential Oils) استخراج شده از گیاهان برای اهداف درمانی می باشد. با وجود اینکه روغن گیاهان معطر از هزاران سال پیش برای درمان بیماریهای مختلفی به کار می رفته، اما عبارت رایحه درمانی برای نخستین بار در سال 1928 توسط یک شیمیدان فرانسوی به نام Rene Maurice Gattefosse ابداع شد. Gattefosseدر طول جنگ جهانی اول در درمان زخمها از خاصیت شفابخشی آروماها استفاده کرد و شاهد تاثیر آنها بود. پس از اتمام جنگ نیز به آزمایش روغنهای مختلف ادامه داد و سرانجام طبق خاصیت شفابخشی هر گیاه آنها را طبقه بندی نمود : ضدسم، ضدعفونی کننده،تقویت کننده ، محرک، آرامش بخش و غیره.

او در سال 1937، کتاب رایحه درمانی" Aromatherapie " را منتشر کرد که در حال حاضر نسخه انگلیسی آن موجود می باشد.

در سال 1950میلادی Marguerite Maury ، با ادامه تحقیقات Gattefosse، رایحه درمانی را گسترش داد و آنرا به عنوان یک درمان کل نگر (holistic) معرفی نمود. همچنین او اولین کسی بود که هر روغن را به درمان یک بیماری خاص نسبت داد.

امروزه رایحه درمانی تقریباً از 40 روغن مختلف، به تنهایی یا بطور ترکیبی استفاده می نماید. این روغنها معمولاً در درمان استرس و دردها و ناراحتیهای ناشی از آن، تقویت بدن و بهبود سلامت عمومی مؤثر هستند. از این روغنها به روشهای گوناگونی استفاده می گردد : می توان آنها را با یک روغن ملایم ( مانند روغن گیاهی ) مخلوط کرد و با آن پوست را ماساژ داد ؛ می توان آنرا استنشاق کرد ؛ یا این روغنها را به آب وان حمام اضافه نمود. در بسیاری کشورها میتوان با برای خرید روغنهای ضروری به فروشگاههای مواد غذایی یا داروخانه ها مراجعه کرد. می توانید رایحه درمانی را در خانه انجام دهید یا نزدیک درمانگر رایحه درمانی آموزش دیده بروید تا او ترکیبی از روغنهای مخصوص و مناسب برای شرایط شما را، برایتان تهیه کند .

این روش چگونه عمل می کند؟

تحقیقات مهمی که انجام شده نشان می دهد که بویایی به عنوان یکی از حساس ترین حواس پنجگانه ما، تاثیر نیرومندی بر بدن و ذهن دارد. اعتقاد بر این است که بوی ناشی از یک آروما ، سلولهای عصبی بویایی درون حفره بینی را فعال می کند که نتیجه آن تحریک سیستم limbic می باشد، ناحیه ای که با احساسات و حافظه مرتبط است.

طرفداران رایحه درمانی معتقدند که روغنهای معطر هم براحساسات و هم بر جسم موثرند . از نظر احساسی، با فراخوانی خاطرات خوش به شما احساس بهتری می دهند ( بوی لیمو می تواند خاطره کیکی که قبلاً در منزل یکی از بستگان محبوبتان خورده اید را به یاد شما بیاورد ). از نظر جسمی نیز ، می تواند با برانگیختن سیستم ایمنی، سیستم گردش خون یا سیستم عصبی، در از بین بردن درد و برخی بیماریها به شما کمک کند.

درمانگران رایحه درمانی تاکید می کنند که فقط روغنهای ضروری خالص، طبیعی و بدون مواد افزودنی خاصیت شفابخشی واقعی دارند. عطرها، شامپوها و روغن های معطر حمام علیرغم بوی شگفت انگیزی که ممکن است داشته باشند ، خاصیت درمانی ندارند.

از رایحه درمانی چه انتظاری باید داشته باشیم؟

رایحه درمانی در کنار اکثر درمانها می تواند بسیار مؤثر باشد، اما به ندرت بعنوان یک روش اصلی درمان استفاده می گردد. به همین دلیل، معمولاً در درمان با روشهای مختلف مانند ماساژ درمانی، درمان با گیاهان دارویی یا درمانهای انرژی ، با یک درمانگر رایحه درمانی مشورت می گردد. رایحه درمانی اغلب در خانه نیز انجام می شود، زیرا استفاده از آروماها آسان و خوشایند است.

اگر به دنبال یک درمانگر حرفه ای هستید ، آگاه باشید که چنین درمانگر باید سابقه پزشکی ، سطح استرس در زندگی و دلیل جستجوی شما برای درمان را بداند. سپس هر دوی شما با همکاری هم، مؤثرترین روغن یا روغنها را برای درمان انتخاب می نمایید.

اگر باردار هستید یا احتمال آنرا می دهید، حتماً با درمانگر خود در میان بگذارید، زیرا در این دوران از برخی روغنها نباید استفاده کرد . همچنین اگر از داروهای هومیوپاتی استفاده می کنید نیاز است که درمانگر خود را مطلع نمایید، چون بوی شدید روغن می تواند اثر برخی از داروهای هومیوپاتی را خنثی کند.

ازآنجا که گاهی عکس العمل به آروماهاحالت غیر قابل پیش بینی ( idiosyncratic ) پیدا می کند ، اگر نمی توانید به عنوان نمونه بوی پرتغال را تحمل کنید یا اگر بوی صنوبر خاطره دلخراشی از گذشته را به یاد شما می آورد، بسیار مهم است که درمانگر خود را از این موارد آگاه کنید.

 

چه درمان شما در مطب یک درمانگر اتفاق بیفتد چه درمنزل خودتان، فواید رایحه درمانی به روشهای زیر قابل دستیابی است:

با استفاده مستقیم روغن روی پوست

ماساژ با روغنهای رایحه درمانی این امکان را می دهد که این مواد به سهولت جذب پوست شوند. برای انجام یک ماساژ رایحه درمانی، چند قطره از یک آروما را به مقدار کمی از یک روغن بدون بو مانند روغن بادام شیرین یا روغن کنجد اضافه کنید. روغن های مشخصی مانند رزماری (اکلیل کوهی rosemary ) به طور موضعی برای تسکین درد مفاصل و ماهیچه ها استفاده می شوند. همیشه، هنگام استعمال روغنهای ضروری روی پوست، از ورود آن به چشم جلوگیری کنید.

با استنشاق بوها

استنشاق بوی قوی یک آروما اغلب برای بازکردن احتقان بینی ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا ، سینوزیت مزمن یا برونشیت توصیه می گردد. برای این منظور، ممکن است درمانگر به شما پیشنهاد کند که یک تشت را از آبی که در حال بخار شدن است پرکنید، چند قطره از روغن اکالیپتوس یا صنوبر ((pine به آن اضافه کنید و در بخار معطر آن نفس بکشید. همچنین می توانید چند قطره از این روغنها را روی دستمال بپاشید و در آن (درون دستمال) نفس بکشید ( در این مدت چشمان خود را بسته نگه دارید )، یا به سادگی در بطری حاوی روغن را بردارید و در بوی آن تنفس کنید. برای شدت کمتر اما اثر مطلوب، برخی افراد دوست دارند که از دستگاه بخور یا نبولایزر برای پخش ذرات

 

کوچک یک آروما در کل فضای اتاق استفاده نمایند.

با اضافه کردن روغن به آب وان حمام 

اضافه کردن 8 تا 15 قطره از یک آروما به آب وان حمام در پایان استحمام ، یک فضای آرامش دهنده ایجاد می کند و اجازه می دهد که روغن به درون پوست شما نفوذ کند. بهتر است که در حمام رایحه درمانی از صابون استفاده نکنید، زیرا ممکن است در جذب روغن دخالت کند.

منافع سلامتی رایحه درمانی

مطالعات متعددی توانایی این روش را در ارتقاء سلامت و کاهش استرس نشان داده است. پزشکان در مرکز سرطان New York039;s Memorial Sloan Kettering Cancer Center به تازگی دریافته اند که آرو

مای وانیلی گل آفتابگردان به بیماران کمک می کند هنگامیکه تحت اسکن MRI هستند، آرامش داشته باشند.

مطالعه روی بیمارانی که تحت عمل جراحی قلب بودند نشان داد آنهایی که ماساژ پا با روغن neroli دریافت کردند از آنهایی که همان ماساژ را با روغن ساده دریافت کردند، اضطراب کمتری داشتند.

در یک مطالعه کنترل شده در اسکاتلند، محققان گزارش دادند که مقدار بسیار اندکی از مخلوط روغنهای آویشن ، رزماری (اکلیل کوهی rosemary )، اسطوخودوس( lavender) ، سرو ( سدر cedar ) رقیق شده، که به مدت چندین ماه روزانه روی پوست سر مالیده شود، در درمان alopecia areata ، یک نوع ریزش موی موضعی سر و صورت مرتبط با استرس ، بسیار مؤثر و بی خطر است.

پزشکان اروپایی و درمانگران رایحه درمانی به طور دائم روغنهای مشخصی را برای ناراحتی های مختلف شامل سینوزیت، سرماخوردگی، آنفولانزا ، مشکلات گوارشی، بیخوابی، میگرن، دردها و گرفتگی عضلات تجویز می کنند. از جمله توصیه های درمانی معمول موارد زیر می باشد :

روغنهای اکالیپتوس و wintergreen برای از بین بردن احتقان بینیروغن گل یاس ( یاسمن Jasmine ) و رز(Rose) برای کاهش افسردگیروغن اسطوخودوس Lavender برای کاهش اضطراب و بهبود خوابروغنهای لیمو، پرتغال و سایر مرکبات برای بهبود خلق(mood) و افزایش هوشیاری ذهنیروغن رزماری (اکلیل کوهی Rosemary ) برای تسکین درد و شل کردن ماهیچه هاهشدارها

با وجود اینکه رایحه درمانی معمولاً بی خطر است، اما باید به خاطر داشته باشید که این روش یک درمان مکمل است و جایگزین درمانهای پزشکی رایج نیست.

آروماها (Essential oils) هرگز نباید بدون توصیه پزشک یا درمانگر ذیصلاح برای مصارف داخلی به کار رود .برای پیش گیری از واکنشهای حساسیتی، ابتدا هر یک آروماها را روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید. یک قطره از آروما را با چند قطره از یک روغن بدون بو مانند روغن کنجد یا زیتون مخلوط کنید و آنرا روی پوست بمالید. دور آن ناحیه را باندپیچی کنید و 24 ساعت منتظر بمانیداگر به دنبال مدتی استفاده از یک آروما نسبت به آن حساسیت پیدا کردید، استفاده از آن را متوقف کنید.اگر مبتلا به آسم هستید ، قبل از انجام رایحه درمانی با پزشک خود مشورت کنید زیرا گاهی برخی از آروماها باعث بروز علایم آسم می گردد.بهتر است در زمان بارداری از رایحه درمانی اجتناب کنید، مگراینکه کاملاً با آن آشنا باشید. آروماهای ریحان، آویشن، clary sage، سوسن calamus ، mugwort ، پونه، sage، رزماری (اکلیل کوهی rosemary)، سرو کوهی juniper و wintergreen می توانند به جنین صدمه بزنند یا اینکه در صورت استفاده داخلی یا حتی استفاده خارجی باعث سقط جنین شوند.

برگرفته از

www.cam.ir