در طب سنتی چین  گیاه آلوئه ورا  کاربردهای درمانی بسیاری دارد.
میشله پُلک، کار‌شناس طب سوزنی و درمان های سنّتی در دانشگاه شیکاگو در این باره می‌گوید:
مهم‌ترین کاربرد این گیاه از نظر چینی‌ها، درمان هموروئید (بواسیر) و یبوست است و از آن به عنوان ضماد برای استعمال خارجی و داخلی استفاده می‌کنند.
اما این تنها نمونه ای از کاربردهای درمانی گیاه آلوئه وراست. این گیاه فواید درمانی دیگری نیز دارد که اجمالاً به برخی از کاربردهای خانگی و درمانی آن اشاره می‌کنیم.

پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی

بسیاری از افراد از آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی استفاده می‌کنند تا جایی که به آن «گیاه سوختگی» گفته می‌شود. 
میشل سوان متخصص امراض پوستی، فواید جالب توجهی برای این گیاه برمی شمرد و می‌گوید: ژل و عصاره موجود در آلوئه ورا از پوسته پوسته شدن و یا خونریزی پوست و شکل گیری تاول‌های پوستی ناشی از تماس مستقیم با نور خورشید جلوگیری می‌کند. 
آلوئه ورا یک مرطوب کننده طبیعی و مناسب برای افرادی است که از حساسیت‌های پوستی رنج می‌برند. این افراد می‌توانند گیاه آلوئه ورا را به چند قسمت تقسیم کرده و آن را مستقیم روی پوست خود بمالند.
آلوئه ورا را پیش از استفاده درون یخچال قرار دهید، زیرا خنکی حاصل از آن در هوای گرم تابستان احساس خوشایندی به شما خواهد داد.

بهسازی و تقویت پوست

این گیاه بیابانی بهبود زخم‌ها را حدود هشت روز زود‌تر امکان پذیر می‌کند.
یک آنتی باکتریال قوی است. پسوریازیس و اگزما را درمان می‌کند و برای پوست‌های خشک توصیه می‌شود.
آلوئه ورا لکه‌های تیره پوست را از بین می‌برد.
مطالعاتی که در این باره انجام شده نشان می‌دهد که مالیدن عصاره این گیاه رد زخم و آثار باقی مانده از آن را کمرنگ می‌کند و اگر مداوم از آن به عنوان ضماد استفاده شود تأثیر شگرفی در محو کامل اثر زخم دارد.

بهداشت دهان و دندان

آلوئه ورا یک پاک کننده خوب و موثر دهان است. خوردن محتوای آلوئه ورا از کرم خوردگی دندان جلوگیری می‌کند. این گیاه پر خاصیت از خمیر دندان‌های شیمیایی و صنعتی کارآمد‌تر و مفید‌تر عمل می‌کند.
آلوئه ورا از پلاک و جرم گرفتن دندان‌ها جلوگیری کرده و باعث استحکام لثه‌ها می‌شود و از خونریزی و آماس آن‌ها ممانعت می‌کند. 

سوزش سردل

سوزش سر دل علامت بیماری بسیار شایعی به نام GERD یا ریفلاکس (برگشت اسید معده به مری) است. این بیماری علت‌های متعددی دارد، کاهش انقباض عضلات دریچه‌ای که بین مری ومعده وجود دارد، باعث می‌شود تا اسید معده به سمت مری حرکت کرده و به دیواره‌های آن آسیب بزند و نتیجه‌‌ همان درد و سوزشی است که به آن سوزش سر دل می‌گویند.
شیره آلوئه ورا و عصاره موجود در آن سوزش سر دل را التیام می‌بخشد و باعث نرم شدن دستگاه گوارش می‌شود.

گزیدگی حشرات

بی‌شک شما هم گاهی از خارش گزیدگی یک پشه عصبی شده اید. یک بریدگی کوچک از آلوئه ورا خارش‌های ناشی از گزیدگی حشرات را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد، آن را ضدعفونی کرده و سوزش آن را نیز از بین می‌برد، به ویژه اگر آن را قبلا در یخچال گذاشته و خنک استفاده کنید به مراتب تأثیر بیشتری خواهد داشت. 

پاک کردن و تصفیه هوا

نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که قرار دادن یک گلدان آلوئه ورا در خانه می‌تواند هوای درون آن را از و مواد زائد خالی کند و هوای پاک و بدون ناخالصی را به شما هدیه دهد.
اگر شما یک هنرمند نقاش هستید که بوی رنگ‌ها شما را اذیت می‌کند و یا در جایی زندگی می‌کنید که به ناچار بوی بنزین یا چیزی شبیه آن را استشمام می‌کنید، پس در اتاق خود و محل کارتان یک گلدان آلوئه ورا قرار دهید. این گیاه مأموریّت خود را به خوبی انجام خواهد داد. 

درمان خانگی زگیل با آلوئه ورا

اگر از داشتن زگیل‌های بدشکل و زشت روی پوست دست و پای خود رنج می‌برید، آلوئه ورا را فراموش نکنید. تکه‌هایی از آن را با نوار پارچه‌ای روی زگیل‌ها قرار دهید.
این کار را در چند روز به طور مداوم انجام دهید. پس از چند روز اندازه زگیل‌ها به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

آلوئه ورا دوست ورزشکاران

ورزشکاران می‌توانند برای التیام وتسریع بهبود زخم‌های پا و زانو که بر اثر فعالیت های ورزشی به وجود می‌آید، از آلوئه ورا استفاده کنند. این گیاه رشد سلول های پوستی را سرعت می‌بخشد و زخم‌ها زود‌تر و بهتر درمان می‌شوند.