کودکان و حیوانات

 اگر کودکی که نسبت به حیوانات آلرژی دارد، بقایای بدن حیوان را تنفس کند یا با بزاق، مو، پوست و یا مدفوع حیوان تماس پیدا کند، سیستم ایمنی بدن او اعلام خطر کرده و هیستامین و ده ها ماده شیمیایی دیگر را برای مبارزه با ماده آلرژی‌زا آزاد می‌کند.

پرندگان به‌صورت کلی بسیار آسیب‌رسان هستند و در مرحله بعد سگ و گربه بیشترین آسیب را می‌توانند به دستگاه تنفسی وارد کنند.

پروتئین هایی وجود دارند که منشاء آنها بدن حیوانات خانگی است.

این پروتئنها در بزاق، ترشحات غدد پوستی و ادرار حیوان یافت می شوند (یعنی دقیقاً موی حیوان عامل نیست).

قارچهایی که در خانه یا بیرون از خانه یافت می شوند.

گرده گیاهان (درختان، علف ها و گیاهان زمینی)

فضولات سوسک های حمام

نیش زنبور عسل، زنبور بی عسل، مورچه های آتشین و سایر حشرات

 

حیوانات خانگی

 پرنده، خرگوش ، سگ یا گربه مقدار مشخصی آلرژن در طی هفته تولید می کند واین مقدار از حیوانی به حیوان دیگر متفاوت است.

اما تمام گونه های این حیوانات توانایی ایجاد علائم را دارند و هیچ گونه ای از آنان  که آلرژی زایی کمتری داشته باشد وجود ندارد .

مؤثرترین راه برای پیشگیری و کنترل این نوع آلرژی ،عدم نگهداری  حیوانات خانگی در منزل و اجتناب از هر گونه  تماس با آنهاست.

انتقال حیوان به  خارج از محل سکونت (اتاقها) فقط یک راه حل نسبی است،زیرا حیاط خانه ای که در آن حیوان نگهداری می شود آلوده به مقدار زیادی از آلرژن های آن حیوان می باشد.

قبل از اینکه شما حیوانی را به خانه بیاورید،مدتی را با حیوان فرد دیگری سپری کنید تا آلرژی خود را به آن ارزیابی نمائید.

اگر شما به حیوانی که در خانه نگهداری می کنید آلرژی دارید باید از آن جدا شوید، گرچه ممکن است اینکارسخت باشد ولی برای سلامت شما ضروری است.

اگر تماس با حیوانات خانگی برای شما غیر قابل اجتناب است،سعی کنید این تماس را به حداقل برسانید واز ورود آنها به اتاق خواب خود جلوگیری نمائید.

شستشوی هفتگی حیوانات خانگی باعث کاهش انتشار ماده آلرژی زا در محیط می شود.

حتما برای شستشوی حیواناتتان با دامپزشک مشورت کنید تا از خشک شدن بیش ازحد پوست حیوان جلوگیری شود.

همچنین از یکی از افراد غیر آلرژیک خانواده بخواهید که موی حیوان را شانه بزند تا موهای آزاد وجدا شده از پوست را از حیوان دور کند.

منشاء آلرژن در سگ و گربه بزاق ومو،در خرگوش و موش ،ادرار ودر پرندگان ،پرهای جدا شده از بدن آنها می باشد.

جارو کردن محیط  زندگی با جارو برقی نقش زیادی در حذف آلرژن های حیوان ندارد،در عوض استفاده از سنگ و کفپوش به جای فرش و موکت نقش چشمگیری در کاهش این آلرژنها دارد.

سوسک ها

سوسک ها عمری حدود 300میلیون سال در طبیعت دارند. آنها اکثرا در مناطق گرم استوایی زندگی  می کنند،ولی گونه های مختلفی از آنها در خانه و محل زندگی انسان نیز یافت می شوند .پروتئین های فضولات سوسکها می توانند علائم آسم را به ویژه در کودکان ایجاد کنند. برای کاهش علائم آسم باید سوسک ها را از محل سکونت خود حذف کرد.

مهمترین مناطقی که سوسک ها از آنجا می توانند وارد خانه شوندعبارت است از:سرویس های بهداشتی ،ترک های دیوارها ،پنجره ها،شکاف های کف یا درب های ورودی .سوسک های حمام برای ادامه حیات به آب نیاز دارند ودر نقاط مرطوب زندگی می کنند ،بنابراین سعی کنید نشتی لوله ها و شیرهای آب را برطرف  کنید.

سوسکها در خانه های تمیز کمتر یافت می شوند.

ازاینرو سعی کنید باقیمانده غذای خود را در بسته بندی های کامل نگهداری کنید. ظرفهای غذا را بلافاصله بعد از خوردن غذا بشوئید وهمیشه سطوح و کف آشپزخانه را تمیز و خشک نگهدارید.

ظرف غذای حیوانتان را حتما بعد از خوردن غذا کاملا بشوئید،کف خانه را با جارو برقی ومواد ضد عفونی کننده تمیز کنید وهمواره از سطل زباله و کیسه مخصوص آن در آشپزخانه استفاده نمائید.

 

جلوگیری و درمان آلرژی با حیوانات

1- پیشگیری و اندازه گیری محیطی
الف) از تماس مستقیم با حیوانات پرهیز کنند. متاسفانه جداسازی حیوانات از محل زندگی ضروری است.
ب) اگر شما نمی توانید از تماس مستقیم یا غیر مستقیم با حیوانات یا مواد آلرژن خودداری کنید. (باید داروی موثر در دسترس بگذارید)
ج) لوازم خواب خود را از پر تغییر دهید و از موی اسب استفاده نکنید.
د) موی حیوان و آلرژن ها را از خانه خود دور کنید. بوسیله : 

تمیز کردن منزل با جارو برقی و تهویه و ... اسباب بازی های خزدار – خز     

حیوانات – فرش هایی که با موی حیوان بافته شده – Coat Lining را فراموش نکنید.
 ه) اغلب نمی توان حیوان دیگری را جایگزین برای این حیوان آلرژی زا انتخاب کرد. البته معمولاً ممکن است تا زمانیکه به حیوان جدید حساسیت پیدا نکرده اید می شود از حیوان جایگزین استفاده کرد.
 و)برای تعطیلات باید به جاهاییکه حداقل آلرژنها را دارند مثل کنار دریا ، کوهستان رفت.
 ز) از محرک ها هم باید دوری کنید مثل سیگار ، مه گرفتگی.
2- درمان سریع علامتهای آلرژی(علامت درمانی): داروهای به شکل قطره ، قرص و تزریق تجویز می شود. اندازه گیری سریع بستگی به محل – شکل و شدت علائم دارد. این مورد می تواند علائم بیماری را کاهش دهد یا حتی حذف کند ولی فقط تا مدتی که دارو مصرف می شود.

3- واکسن درمانی برای کاهش حساسیت :

واکسن باید بطور منظم تجویز شود تا بتواند به مرور زمان باعث کاهش یا حذف علائم آلرژی شود.
این تنها راه د رمانی است که باعث تغییر جواب سیستم ایمنی بدن شما به آلرژن می شود.
سریعترین راه کاهش حساسیت در موقعی باید استفاده شود که شما درگیر این بیماری هستید و از همان ابتدا باید شروع شود تا شانس بهتری برای حذف این بیماری داشته باشید. این درمان معمولاً یا بصورت تزریقی است یا بصورت قطره زیر زبانی که شامل آلرژنهایی است که شما را بیمار کرده است. مدت طول درمان حداقل 3 سال است.