مواد آلرژی زای خارج از منزل (Outdoor Allergens )

مواد موجود در خارج از منزل (مانند گرده گیاهان) که باعث ایجاد بیماری آلرژی یا حساسیت در افراد می شوند را به نام مواد آلرژی زای خارج از منزل یا Outdoor Allergen می‌شناسند. اغلب آلرژی به این مواد بصورت فصلی می باشد.

آلرژی های فصلی مانند آلرژی چشمی وآلرژی بینی (تب یونجه)و... بواسطه موادی به نام مواد آلرژی  زا (آلرژن) ایجاد می شوند. گرده گیاهان (پولن) و هاگ قارچها که در هوا پراکنده اند، شایعترین مواد آلرژی زایی هستند که علائم آلرژی را در فصل بهار و پائیز ایجاد می کنند. در طی این مدت، آبریزش بینی و چشم همراه با علائم دیگری از قبیل عطسه، احتقان و قرمزی بینی، زبان، حلق وچشم ها بروز می کند.

آلرژن های خارج از خانه (محیط باز)

آلرژی فصلی بینی (تب یونجه) در اروپای شمالی و ایالات متحده در طول دوره 70 ساله از 1870 تا 1940 شایع بوده است.
در این دوره زمانی بسیاری از تغییرات اتفاق افتاده بود از جمله بهبود عمده بهداشت، افزایش شهرنشینی و افزایش گیاهانی که به شدت گرده افشانی می کردند مثل rye grass و ragweed. علاوه بر علائم مشخص و الگوی فصلی آلرژی بینی بر اساس وجود کونژنکتیویت نیز از رینیت دایمی متمایز می شود.
این نشانگر تماس در شرایط خاصی می باشد که ذرات آلرژن با سرعت متناسبی می وزند تا چشم ها را تحت تاثیر قرار دهند که در محیط داخله خانه کمتر شایع است. شایع ترین آلرژن های خارج از خانه گرده های علف ها، درختان یا علف های هرز می باشند که هر یک در فصل خاصی شیوع دارند.
به طور مشخص، هر چه که تماس با گرده ها بیشتر باشد

  • شیوع آنتی بادی IgE بیشتر است
  • تیتر آنتی بادی IgE بیشتر است
  • شدت علائم فصلی بیشتر است. اجزاء گرده ها، پروتئین های ویژه وابسته به گونه ای را رها می کنند که سبب تشکیل لوله گرده می شود.

بنابراین رها سازی سریع پروتئین ها عملکرد اولیه اجزای گرده می باشد.
بیشتر (اما نه همه) گرده ها می توانند توسط میکروسکوپ تشخیص داده شوند.
آلرژن های قارچی از علل مهم حساسیت هستند. با این وجود تفاوت های مهمی بین قارچ ها و گرده گیاهان وجود دارد. فصل مشخصی برای قارچ ها وجود ندارد و اسپورهای قارچی طوری هستند که می توانند در طول دوره خشکی طولانی زنده بمانند. بنابراین در بسیاری از موارد قارچ ها به سرعت پروتئین ها را رها نمی سازند و در بعضی از موارد پروتئین ها فقط بعد از جوانه زدن اسپورها ظهور پیدا می کنند. اسپورهای قارچی هم چنین به طور چشمگیری از نظر اندازه متفاوت هستند، از حدود 14×10 میکرومتر که مشخصه گونه آلترناریا می باشد تا 2 میکرومتر که مشخصه اسپورهای آسپرژیلوس و پنی سیلیوم است.
اسپورهای خیلی از گونه های قارچ ها می توانند با اطمینان مشخص شوند اما تعیین گونه ها کمتر محتمل است.
در زمان مقایسه دانه های گرده ها و اسپورهای قارچ ها مهم است که بدانیم که بیشتر دانه های گرده ها قطرشان 10 برابر بزرگتر از اسپور قارچ های کوچک می باشد (یعنی قطر 20 میکرومتر در مقایسه با 2 میکرومتر) که ممکن است بیش از 1000 برابر از نظر حجم بزرگتر باشند.
دانه های گرده ها عوامل موثرتری در ایجاد حساسیت از نظر تعداد می باشند، اما ارزیابی می تواند کاملا متفاوت باشد، اگر تماس بر مبنای مقدار پروتئین های استنشاقی بررسی شود.
تماس با آلرژن های خارج ازخانه بستگی دارد به تعداد ذرات معلق در هوا، زمانی که خارج از خانه صرف می شود، و کارآمدی روشی که محیط داخل خانه را از خارج خانه جدا می کند.
در طول 40 سال گذشته تهویه هوا و گرمایش خانه ها و محل کار، پیشرفت قابل توجهی داشته است.
بنابراین در بعضی از کشورها بسته نگه داشتن پنجره ها برای ماه های زیادی از سال اتفاقی معمولی است.
برای افراد مبتلا به آلرژی بینی فصلی و کودکان این بدان معنی است که می توان به طور موثری از تماس دوری جست.

گرده گیاهان(پولن)

گرده ها،سلولهای نر گیاهان هستند.
این ذرات میکروسکوپی برای باروری گیاه ضروری می باشند.
گرده های گیاهانی که گلهای مشخصی دارند معمولا آلرژی ایجاد نمی کنند،زیرا گرده افشانی این گیاهان بوسیله زنبورها وسایر حشرات انجام می شود.
برخی دیگر از گونه های گیاهی مانند بسیاری از درختان وعلف ها،گرده های کوچک،سبک وخشکی دارند که به راحتی بوسیله باد منتقل می شوند.این گرده ها عامل ایجاد آلرژی هستند.
التهاب بینی فصلی (آلرژی بینی) در ابتدای فصل بهار اغلب بوسیله گرده گیاهانی از قبیل بلوط، سرو، نارون، غان، زبان گنجشک، سپیدار، چنار،افرا و... ایجاد می شود. در انتهای بهار وابتدای تابستان، علف های گرده زا از قبیل تیموتی ،علف پنجه مرغی و یونجه باعث ایجاد این علائم می شوند.
هر گیاه ،دوره گرده افشانی خاصی دارد که این دوره درسالهای مختلف تغییرات زیادی نمی کند ،گرچه شرایط آب و هوایی می تواند مقدار گرده موجود در هوا را در هر زمانی تغییر دهد.
در مقایسه بین دو ناحیه با عرضهای جغرافیایی متفاوت،در ناحیه شمالی تر فصل گرده افشانی کمی دیرتر شروع می شود .
حتی بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه جغرافیایی محل زندگی شما،ممکن است گرده افشانی در اوایل زمستان نیز آغاز شود.
معمولا فصل گرده افشانی از اسفند یا فروردین تا مهر ماه ادامه  می یابد.