چمن های آلرژی زای شایع در ایران

خانواده  گندمیان (Poaceae یا Gramineae) یا تیره گندم و یا تیره چمنیان (Grass family) تیره‌ای از گیاهان بوده که گاهی آنها را علف نیز می نامند. بعضی از اعضای این خانواده بزرگ گیاهان یا علف ها از منایع مهم تولید آلرژن های ناشی از گرده می باشند.
این خانواده با دارا بودن 780 جنس و حدود 12000گونه پنجمین خانواده بزرگ گیاهان به شمار می آید. گونه های مختلف این خانواده در سراسر جهان گسترش داشته و در کشور ایران نیز بسیاری از گونه های خانواده چمن ها (Poaceae) در مراتع و کشتزارهای مختلف به وفور می رویند. شایان ذکر است خانواده گندمیان یا چمنیان به عنوان مهم‌ترین خانواده گیاهی دراقتصاد کشور (به عنوان دانه های خوراکی، غلات و علوفه) نیز محسوب می شوند. 

چمن پنجه مرغی (Bermuda grass)

نام فارسی: چمن پنجه مرغی
نام علمی:  Cynodon dactylon
نام رایج انگلیسی:  Bermuda grass   
پراکنش: : این علف از خانواده Poaceae بوده و به عنوان نوعی چمن شناخته می شود. چمن پنجه مرغی به وفور در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ایران رشد می کند.  
دوره گرده افشانی: فصل تابستان و پاییز. البته بر اساس موقعیت جغرافیایی ممکن است گرده افشانی گیاه از بهار شروع شده و تا پاییز ادامه یابد.

چمن لولیوم (Rye grass)

نام فارسی: چمن، چچم،  چمن لولیوم
نام علمی:  .Lolium Spp   
نام رایج انگلیسی:  Rye grass   
پراکنش: : این علف از خانواده گندمیان (Poaceae) بوده و گونه های آن به عنوان چمن برای طراحی فضاهای سبز مورد استفاده قرار می گیرد. چمن لولیوم به وفور در مناطق مختلف کشور ایران می روید.  
دوره گرده افشانی: اواخر بهار تا اوایل فصل تابستان

علف باغ (Orchard grass)

نام فارسی: علف باغ
نام علمی:  .Dactylis Spp
نام رایج انگلیسی:  cat grass Cock’s grass Orchard grass  
پراکنش:  گونه شایع این نوع گیاه یعنی علف باغ  (D. glomerata) در مناطق مختلف ایران شامل نواحی شرقی، شمالی و غربی  می روید.  
دوره گرده افشانی: از خردادماه تا تیرماه 

سورگوم یا قیاق (Johnson grass)

نام فارسی: سورگوم، قیاق، چائیر
نام علمی:  .Sorghum Spp
نام رایج انگلیسی:  Johnson grass  
پراکنش:  گونه شایع جنس سورگوم در ایران  S. halepense می باشد. این نوع گیاه علفی  در مناطق مختلف ایران مشاهده شده و در مزارع به عنوان یکی از علف های هرز شایع شناخته می شود.
دوره گرده افشانی: اغلب از خردادماه تا شهریورماه. البته بر اساس موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی ممکن است دوره گرده افشانی تغییرات اندکی داشته باشد.

چمن مرتعی (Kentuckyblue grass)

نام فارسی: چمن مرتعی
نام علمی: Poa pratensis 
نام رایج انگلیسی:  Kentuckyblue grass 
پراکنش: به طور کلی گونه های مختلف جنس Poa پراکندگی گسترده ای در کشور دارند. گونه های این نوع چمن در بسیاری از مراتع و چمنزارهای نقاط مختلف کشور دیده می شود. گونه شایع دیگری از این گیاه علفی یعنی چمن پیازک دار (P. bulbosa) در مناطق مختلف ایران انتشار دارد.
دوره گرده افشانی: از اواخر فصل بهار تا اوایل فصل تابستان

دم گربه ای چمنزار (Timothy grass)

نام فارسی: دم گربه ای چمنزار
نام علمی: Phleum pratense 
نام رایج انگلیسی:  Timothy grass
پراکنش: گیاه دم گربه ای چمنزار یک گیاه علفی چندساله از خانواده گندمیان (Poaceae) بوده که بومی قاره اروپا است.  نام Timothy آن برگرفته از تیموتی هانسن کشاورز آمریکایی است که درقرن هجدهم این گیاه را به عنوان منبع تغذیه مناسب احشام به صورت علوفه خشک در ایالات متحده معرفی نمود.  بیشترین فراوانی رویش این گیاه در ایران مربوط به استان های شمالی می باشد. 
دوره گرده افشانی: اواخر فصل بهار تا اوایل فصل تابستان

منبع :سایت شبکه جامع آلرژی (allergycomnet.ir)