چند پیشنهاد عملی برای پیشگیری از رشد کپکها و قارچها:

1- حمام محل مناسبی برای رشد قارچ است، این امکان را باید کاملاً تمیز نگاه داشت و در صورت لزوم از مواد ضد قارچ استفاده کرد. معمولاً تهویه صحیح حمام می‌تواند برای جلوگیری از رشد قارچها کافی باشد. پرده دوش، کاشیهای حمام، زیر کاسه دستشویی و پشت توالت، معمولاً محل رشد و نمو قارچها هستند.

2- زیرزمین‌های مرطوب، محیط مناسبی برای رشد قارچها هستند. اغلب استفاده از دستگاه ضد رطوبت برای جلوگیری از رشد آنها کافی است. بهتر است محلی را که هنگام بارندگی موجب نشت آب در زیرزمین می‌شود، تعمیر کرد، زیرا شرایط رطوبتی بطور دائم موجب رشد قارچها می‌شود.

3- دستگاه‌های مولد رطوبت، بخارساز (شامل دستگاه‌هایی که بخار سرد تولید می‌کنند)، و کولر، منابع اصلی رشد قارچها هستند. اگر در اتاق خود از دستگاه مولد بخار استفاده می‌کنید، باید آب آن را روزانه تعویض و کف آن را بطور دائم تمیز کنید.

4- بالشهای قدیمی (به خصوص بالشهای اسفنجی) و تشکهای کهنه می‌تواند محل رشد قارچ باشد. زیرا رطوبت حاصل از عرق بدن، به داخل بالش نفوذ کرده و شرایط مناسب برای رشد قارچ را ایجاد می‌کند. باید بالش را دست کم هر یک سال یا دو سال یکبار عوض کرد.

5- گلهای خشک و باقیمانده گیاهان، اغلب محل رشد قارچ هستند. گل‌های خشک و شاخ و برگ گیاهان را نباید در گلدان نگه داشت. همچنین ممکن است رشد قارچ، درون خاک صورت گیرد. بهتر است خاک گلدانها را در خارج از خانه عوض کنید تا از پراکنده شدن هاگ در خانه جلوگیری شود. گیاه و گلهای خشک را باید از اتاق خواب خارج کرد.

6- محیط‌های مناسب رشد قارچ در خارج از خانه عبارتند از: برگها، کود گیاهی، و مواد غذایی مورد نیاز گیاهان و خاک. ماشین چمن زنی نیز که موجب پراکندگی هاگ قارچها در هوا می‌شود، می‌تواند سبب بروز نشانه‌ها شود. رشد قارچها به هوا، گرمای مناسب و رطوبت بستگی دارد.

7- برخی از بیماران مبتلا به آسم گزارش داده‌اند که غذاهای حاوی قارچ انگلی از قبیل نوشابه‌های الکلی (آبجو و شراب)، پنیر کهنه، و سرکه، موجب پیدایش نشانه‌های حاد آسم شده‌اند. 

کپک ها

کپک ها در داخل خانه در مکانهای مرطوب مانند زیر زمین و پنجره حمام رشد می کنند. این کپک ها،هاگ های کوچکی آزاد می کنند که باعث ایجاد علائم آلرژی می شوند.

خوشبختانه کپک های داخل خانه به راحتی از بین می روند. این کار را می توان با استفاده از محلول حاوی 5 % سفید کننده و مقدار کمی شوینده انجام داد. برای کاهش رطوبت و  جلوگیری از رشد کپک ها ،سقفهای نم زده و لوله های آب را که نشتی دارند تعمیر کنید.

هرگز فرش خود را روی سطح سیمانی یا مرطوب پهن نکنید و از نگهداری لباس،پارچه و کاغذ در جاهای مرطوب خودداری نمائید.

استفاده از مرطوب گیر در زیر زمین های مرطوب مؤثر است ولی نمی تواند رطوبت را در تمام خانه کاهش دهد.

به یاد داشته باشید همه اتاقها بویژه زیر زمین ،حمام وآشپزخانه به تهویه مناسب و نظافت دائمی برای جلوگیری از رشد کپک و قارچ نیاز دارند.