اندیکاسیون واکسیناسیون آنفلوانزا واکسن غیر فعال شده (غیر زنده):

1- افراد سالم 50 سال به بالا وکودکان 6 ماه تا 5 سال
2-   افرادی که بیماری های مزمن قلبی ریوی،دیابت،نارسائی کلیه،هموگلوبینوپاتی نقص ایمنی(منجمله در اثر دارو ) یا متابولیک (برای مثال دیابت)دارند.
3-   بچه های بین سن 6 ماه تا 18 سال که روی درمان دراز مدت با آسپیرین هستند (خطر ابتلا به سندرم   Reyeدر صورت ابتلا به آنفلوانزا ).
4- زنان حامله  و زنانی که در فصل شیوع آنفلانزا احتمال دارد حامله باشند.
5-افرادی که دچار چاقی مفرط هستند.(اندکس توده بدنی40 BMI  یا بالاتر دارند)
6-همچنین واکسن آنفلوانزا برای افرادی که در صورت ابتلا میتوانند آنرا به افراد با ریسک بالا منتقل کنند توصیه میشود (پزشکان،پرستاران،افرادی که در مهد کودک ها و خانه ی سالمندان کار میکنند وافرادی که با کودک یا فردی که دارای ریسک بالا در صورت ابتلا به آنفلوانزاست زندگی میکنند.

افرادی که نباید واکسینه شوند:

1- افرادی که بیماری حاد تب دار دارند.
2-افرادی که درعرض 6 هفته بعد از واکسیناسیون قبلی آنفلوانزا دچار سندرم گیلن باره شده اند
3-کودکان زیر 6 ماه
4-افرادی که به واکسن آنفلوانزای قبلی واکنش آلرژیک داشته اند.افرادی که سابقه آلرژی به تخم مرغ به صورت شدید داشته اند در صورت نیاز به واکسن آنفلوانزا حتمابه مراکز مجهز مراجعه کنند.
زمان مناسب برای تزریق این واکسن ماه های مهر وآبان هرسال است ولی هر موقع بعد از آن مراجعه کنند باید واکسیناسیون به عمل آید.
بعد از واکسیناسیون آنفلوانزاحدود 2 هفته طول میکشد تا حد اکثر آنتی بادی محافظتی به وجود آید.

چگونگی تجویز واکسن آنفلوانزا:

1- برای   کسانیکه زیر 8  سال دارندوبرای اولین بار است که واکسن آنفلوانزا دریافت میکنند دو دوزواکسن بفاصله یک ماه باید تزریق کرد.کودک زیر 8 سال که سال قبل برای اولین بار واکسینه ویکبار واکسن آنفلوانزا گرفته امسال باید دو بار بفاصله یکماه واکسن دریافت کند.ولی کودکی که 2سال قبل یکبار و سال قبل هم یکبار این واکسن را دریافت داشته امسال فقط یکبار نیاز دارد.
2-   دوزواکسن آنفلوانزا  در بچه های 6 ماهه تا 3 ساله نصف دوز افراد بزرگسال است.دوز واکسن از 3 سال تمام به بعد 0.5 میلی لیتر است و زیر 3 سال0.25میلی لیتر.
3-   محل تزریق در عضله ی دلتوئید و در بچه های کوچک ناحیه قدامی طرفی ران است.
4-   در مواردی که لازم باشد واکسن آنفلوانزا را همزمان با هر واکسنی میتوان انجام داد.
5-تزریق واکسیناسیون آنفلوانزارا  تحت نظر پزشک انجام دهید
6-ترکیب واکسن آنفلوانزای امسال