حساسیت به سوسکها و راه های ریشه کنی سوسک ها

امروزه حساسیت و آلرژی به سوسک ها یکی از بیماری های شایع آلرژیک در کودکان و بزرگسالان در ایران و جهان به شمار می آید.
سوسک ها عمری حدود 300 میلیون سال در طبیعت دارند. آنها اکثرا در مناطق گرم استوایی زندگی  می کنند،ولی گونه های مختلفی از آنها در خانه و محل زندگی انسان نیز یافت می شوند .پروتئین های فضولات سوسکها می توانند علائم آسم را به ویژه در کودکان ایجاد کنند. برای کاهش علائم آسم باید سوسک ها را از محل سکونت خود حذف کرد.
مهمترین مناطقی که سوسک ها از آنجا می توانند وارد خانه شوندعبارت است از:سرویس های بهداشتی ،ترک های دیوارها ،پنجره ها،شکاف های کف یا درب های ورودی.
سوسک های حمام برای ادامه حیات به آب نیاز دارند ودر نقاط مرطوب زندگی می کنند ،بنابراین سعی کنید نشتی لوله ها و شیرهای آب را برطرف  کنید.
سوسکها در خانه های تمیز کمتر یافت می شوند.
ازاینرو سعی کنید باقیمانده غذای خود را در بسته بندی های کامل نگهداری کنید. ظرفهای غذا را بلافاصله بعد از خوردن غذا بشوئید وهمیشه سطوح و کف آشپزخانه را تمیز و خشک نگهدارید.
ظرف غذای حیوانتان را حتما بعد از خوردن غذا کاملا بشوئید،کف خانه را با جارو برقی ومواد ضد عفونی کننده تمیز کنید وهمواره از سطل زباله و کیسه مخصوص آن در آشپزخانه استفاده نمائید.
آلرژی به فضولات و ترشحات ناشی از این حشرات در میان افرادی که زمان بیشتری را در خانه و یا مکان های سرپوشیده می گذرانند، نسبتا زیاد می باشد.
یکی از خصوصیات مهم سوسک ها که باعث اهمیت آنها در ایجاد بیماری های آلرژیک در انسان می شود، مقاومت و قدرت سازگاری این حشرات در مکان ها و محیط های مختلف است. سوسک ها در بسیاری از نقاط جهان به عنوان یکی از عوامل مهم در ایجاد و یا تشدید بیماری آسم در کودکان محسوب می شوند.
انواع سوسک های آمریکایی و آلمانی که به طور معمول در داخل منازل تکثیر و لانه گزینی می کنند از مهم ترین عوامل ایجاد آلرژی و آسم در خانه به خصوص در کودکان محسوب می شوند. بزاق، مدفوع و سایر قطعات بدن سوسک که در خانه پخش می شوند، آلرژی زا هستند و می توانند انواع ناراحتی های پوستی یا تنفسی را برای افراد ایجاد کنند. به همین دلیل توصیه می شود به هر نحوی از ورود یا تکثیر سوسک ها در منزل پیشگیری شود.
بهترین روش از بین بردن سوسک ها سم پاشی است. حتی سوسک هایی که در پناهگاه شان پنهان می شوند، چند روز بعد از سم پاشی برای به دست آوردن هوای تازه از پناهگاه خود بیرون می آیند و در معرض تماس با سم  قرار گرفته و از بین می روند.  
بهتر است که افراد از هرگونه تماس مستقیم با بدن سوسک ها پرهیز کنند. بدن مرده این حشره را با یک نایلون برداشته و در نایلون را گره زده و آن را در سطل زباله بیندازند.

توصیه های مهم در کنترل و ریشه کنی سوسک ها در خانه

  1. درب همه سطل های زباله و یا ظروف حاوی مواد باقیمانده غذایی به طور محکم بسته شوند.
  2. مواد غذایی در ظروفی نگاهداری شوند که هوا به آن نفوذ ننماید.
  3. ظروف غذای استفاده شده برای مدت طولانی در سینک ظرفشویی و یا آشپزخانه نگهداری نشوند.
  4. در طول شب این ظروف غذا موجب جذب سوسک ها می شوند. 
  5. باقیمانده های غذا را از سطوح مختلف مانند میزناهارخوری، کابینت ها و یا کف آشپزخانه بخوبی پاک کرده و با جاروبرقی سطوح مزبور را به طور مرتب تمیز کنید.
    غذای حیوانات خانگی را در ظروف بسته نگاه دارید.
  6. از نشت آب و رطوبت از لوله های آب و مجاری فاضلاب در زیر سینک ظرفشویی و یا زیرزمین جلوگیری به عمل آورده و بسرعت لوله های آب و فاضلاب را تعمیر نمایید. رطوبت و گرما از شرایط مطلوب برای رشد و تکثیر سوسک ها محسوب می شوند. 
  7. منافذ و درزهای بین دیوارها و یا کف خانه را کاملا مسدود نمایید.
  8. سم پاشی و استفاده از تله های مخصوص برای سوسک ها از روشهای مؤثر در ریشه کنی سوسک ها به شمار می آیند.

بنابراین همان طور که بیان شد باید تا آنجا که امکان دارد از تماس مستقیم با سوسک و یا قطعات و ترشحات بدن آن جلوگیری به عمل آید.بهتر است سوسک ها  در فضای داخل خانه با روش های فیزیکی از بین نروند زیرا این عمل باعث پراکنده شدن ترشحات بدن آنها به محیط اطراف و ایجاد آلرژی بیشتر می شود.

علائم آلرژی به سوسک ها

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • قرمزی، خارش و ریزش اشک از چشم ها
  • گرفتگی بینی
  • خارش بینی، دهان و  گلو
  • ترشحات پشت حلق
  • سرفه
  • خارش پوست و  راش یا جوش های پوستی

شایان ذکر است آلرژی و حساسیت به سوسک ها موجب تشدید علائم بیماری آسم در افراد مبتلا به این بیماری می شود که علائم آن می تواند به صورت تنفس دشوار، درد و گرفتگی در سینه، خس خس سینه و مشکل در خوایدن بدلیل تنگی نفس و یا سرفه مداوم.

منبع :سایت شبکه جامع آلرژی (allergycomnet.ir)