آسم

یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که دارای علائم متغیر و عودکننده و انسداد برگشت پذیر جریان هوا است از علایم این بیماری می توان به خس خس، سرفه و تنگی نفس که به سه‌گانه آسم معروف است نام برد.

سایر بیماریها

سرطان ریه، معده و بیماریهای قلبی هر چندکه این بیماری ها مستقیماً بر اثر آلودگی هوا بوجود نمی آیند ولی آلودگی هوا یکی از عوامل مهم به وجود آورنده و تشدید کننده آنها است . براثر احتراق مواد آلی (زغال چوب نفت وغیره) در حرارت های بین 800-200 درجه سانتی گراد و بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی مقداری هیدروکربن های سرطان زا تولیدمی شود. نوع ومقدار تولید این موادسرطان زا بستگی به نوع سوخت حرارت میزان اکسیژن و عوامل دیگر دارد.
بررسی های انجام شده حاکی از این است که مقداری از مواد سرطان زا بر اثر مصرف دخانیات و همچنین سوختن چوب، هیزم و کاغذ و مقدار زیادی از این مواد هم بر اثر احتراق بنزین و گازوئیل در موتور خودروها تولید می شود.

تغذیه در زمان آلودگی هوا

با توجه به آلودگی هوا رادیکال های آزاد (یون هایی هستند که در اثر فعل و انفعالات بدن بوجود می آیند و آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند ) وارد بدن می شوند از این رو باید از مواد غذایی استفاده کنیم که این رادیکال ها را از بین ببریم.
سبزیجات با توجه به اینکه دارای آنتی اکسیدان هستند باید بیشتر مصرف شوند ،میوه ها دارای ویتامین ث هستند و با توجه به اینکه بدن ما هر روز نیاز به 40 گرم ویتامین ث دارد ما می توانیم این مقدار ویتامین ث را طریق مصرف 2 میوه ترش مزه مانند پرتقال و لیمو تامین کنیم.
باید در روز هایی که هوا آلوده است از میوه ها و سبزیجاتی استفاده کنیم که دارای برگ های سبزپهن هستند استفاده کرد زیرا که دارای پکتین هستند و مفید هستند.
ویتامین “ای” ویتامین محلول در چربی است که در بادام ،روغن ، تخمه آفتاب گردان و ماهی وجود دارد از این رو مردم در هوای آلوده سعی کنند که روزی 5 تا 6 عدد بادام خام مصرف کنند.
وقتی رادیکال های آزاد وارد بدن می شوند فرد را مستعد سرطان می کنند این در حالی است که آنتی اکسیدان ها می توانند اثرات سرطان زایی این رادیکال ها را از بین ببرند . 
کودکانی که در شهر های بزرگ زندگی می کنند و هوای آلوده استنشاق می کنند دچار بیماری های زیادی می شوند از اینرو والدین باید سعی کنند با مصرف مواد غذایی مناسب سموم را از بدن آنان خارج کنند این در حالی است که مصرف شیر و لبنیات به علت دارا بودن کلیسم و منیزیوم از اهمیت زیادی بر خوردار هستند وباعث
می شود سربی که در هوا وجود دارد کمتر جذب بدن شود.
مردم باید در هوای آلوده میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنند و ازمصرف فست فود و غذاهای سرخ شده پرهیز کنند ،در کنارغذا هایشان از سبزی های تازه که دارای برگ های پهن و سبز هستند هم بیشتر استفاده کنند و حداقل دو لیوان شیر در روز مصرف کنند تا می توانند در معرض هوای آلوده قرار نگیرند و از دستگاه های تصفیه هوا استفاده کنند کسانی که امکانش را دارند کلان شهر ها را ترک کنند.