آسم شغلی نانوایان

رابطه مستقیمی میان آسم شغلی و قرار گرفتن در برابر مواد حساسیت‌زای موجود در هوا وجود دارد و طبیعتا با قرار گرفتن در برابر عوامل حساسیت‌زا، آسم و آلرژی تشدید می‌شود.

استنشاق آرد گندم می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌های تنفسی از جمله آسم شود که معمولا در افرادی که دچار آن می‌شوند پس از یک مدت طولانی مواجهه با آرد، علائم ایجاد شده و به تدریج افزایش می‌یابد. این علائم ابتدا به صورت خفیف نمایان می‌شود و فقط زمانی که نانوا در محل کار حضور دارد بروز می‌کند اما به تدریج با پیشرفت بیماری، شدت آن بیشتر شده و حتی زمانی که نانوا در محل کار حضور نداشته و با گرد آرد ارتباطی ندارد هم علایم ایجاد می‌شود که در نهایت نانوا دچار یک آسم شغلی مشخص شده و نیاز به درمان خاص خود را دارد.

آلرژی به گرد نان

در حرفه‌ای مانند خبازی که نانوایان مدام در معرض گردهای ناشی از آرد پخش شده در هوا هستند، آسم و آلرژی بیشتر مطرح می شود.

 پس از حمل و جابه‌جایی کیسه‌های آرد در محل نانوایی و استفاده از آرد به هنگام پخت نان، ذرات ریزی از آن در هوا معلق می‌شود و این ذرات که به دست و صورت نانوا می‌چسبد به اصطلاح گرد آرد نام دارد. 

این ذرات برای برخی از نانوایان حساسیت‌هایی را به همراه دارد. آلرژی یا حساسیتی که می‌تواند همراه با سوزش چشم و گلو، عطسه و آب‌ریزش بینی باشد و حتی برخی از نانوایان را دچار بیماری آسم کند.