علائم

دردهای شکم همراه با  نفخ ، اسهال و باد شکم پس از مصرف غذاهای حاوی لاکتوز از علائم شایع این بیماری است . به دلیل کاهش در جذب مواد انرژی زا در شیرخوار این کودکان دچار نقص در رشد هستند . عدم جذب در موادی مثل چربی و همچنین کلسیم و فسفر داریم که باعث علائم پوکی استخوان، ریکتز و استئومالاسی می گردد.

این علائم به دلیل ااثر اسموتیک لاکتوز ( میل به جذب آب به داخل روده) و تولید اسیدهای آلی و دی‌اکسید کربن ناشی از تخمیر لاکتوز توسط میکروارگانیسمهای روده‌ای است.

درمان

دارویی که سبب تولید و یا افزایش آنزیم لاکتاز در روده کوچک شود، وجود ندارد.

با وجود این، رژیمهای غذایی مخصوصی برای جلوگیری از ایجاد علایم تحمل نداشتن به لاکتوز می توان پیشنهاد کرد.

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، باید از خوردن غذاهایی که شیر حاوی لاکتوز دارند، اجتناب کنند یا میزان مشخصی از این محصولات مصرف نمایند.

برای مثال، فردی ممکن است فقط چند جرعه شیر یا فرد دیگری فقط یک لیوان شیر را تحمل کندف ولی قادر به صرف دو لیوان شیر نباشد.

البته، بعضی محصولات لبنی مانند ماست بهتر از پنیر و پنیر هم بهتر از شیر تحمل می شود.

افرادی که مشکل جدی با خوردن شیر دارند، می توانند از قرص یا مکملهای حاوی لاکتوز استفاده کنند که سبب هضم بهتر لاکتوز می شود.

البته، شیرهای بدون لاکتوز نیز وجود دارند که استفاده از آنها نیز در این افراد توصیه می شود.

هرچند مکملهای حاوی لاکتاز ساخته شده‌اند ولی افراد دچار عدم تحمل لاکتوز معمولاً با کاهش میزان محصولات لبنی مصرفی و استفاده از محصولات ویژه تولید شده برای افراد دچار این مشکل ، تسکین می یابند. مقادیر کمتر لبنیات اغلب بهتر تحمل می‌شوند. میزان لاکتوز تمام محصولات لبنی یکسان نیست. به عنوان مثال ، پنیرهای سفت مثل پنیر سوئیس یا چدار ، میزان کمی لاکتوز دارند و بطور کلی هیچ عارضه‌ای ایجاد نمی‌کنند. ماست معمولاً بهتر تحمل می‌شود زیرا باکتری‌های مورد استفاده در فرایند تهیه ، بطور طبیعی آنزیمی تولید می‌کنند که لاکتوز را می شکند.