اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به آسم،برای پیشگیری و کاهش علایم تنها به مصرف داروها اتکا می کنند،با این وجود این افراد به نوبه خود می توانند اقدامات زیادی را در جهت حفظ سلامتی و کاهش احتمال بروز حملات آسم انجام دهند.
جلوگیری از فعال شدن محرک ها
انجام اقداماتی به منظور کاهش میزان قرار گرفتن در معرض محرک های آسم،بخش اصلی روند کنترلی این بیماری می باشد.
بنابراین انجام اقدامات زیر می توانند کمک کننده باشند:

  • استفاده از یک دستگاه تهویه مطبوع: این دستگاه سبب کاهش میزان گرده های انتقال یافته از درختان،چمن ها و علف هایی می شود که به داخل خانه راه می یابند.
    همچنین استفاده از دستگاه تهویه مطبوع منجر به پایین آمدن رطوبت داخل خانه و کاهش میزان قرار گرفتن در معرض حشراتی چون بید و کنه می شود.در صورت نداشتن چنین دستگاهی سعی کنید در طول فصل گرده افشانی پنجره ها را بسته نگه دارید.
  • تمیز کردن دکور:می توانید از طریق جایگزینی برخی از لوازم اتاق خواب،میزان گرد و خاک موجود که سبب تشدید علایم شبانه آسم می شوند را به حداقل برسانید.به عنوان مثال می توانید بالش ها،تشک ها را با روکش های ضد گرد و خاک بپوشانید. بجای فرش از کفپوش چوبی یا لینولئوم (مشمع فرشی) استفاده کنید،و همچنیناز پرده های پارچه ای و کرکره ای استفاده کنید که قابل شستشو باشند.
  • رطوبت محل زندگی خود را در سطح مطلوبی نگه دارید: در صورت زندگی در یک آب و هوای مرطوب،در ارتباط با استفاده از یک دستگاه رطوبت گیر با پزشک خود مشورت کنید.
  • جلوگیری از رویش هاگ های کپکی: به منظور جلوگیری از رویش هاگ های کپکی،نواحی مرطوب موجود در حمام،آشپزخانه و اطراف خانه را به دقت تمیز کنید. برگ های کپک زده یا هیزم های مرطوب موجود در حیاط را دور بریزید.
  • پرهیز از قرار گرفتن در معرض موی جانوران:در صورت داشتن آلرژی به مو،پوست و خز حیوانات از نگهداشتن حیوانات خانگی که خز یا پر دارند خودداری کنید. شستشوی مرتب یا تیمار کردن این حیوانات نیز منجر به کاهش مقادیر موجود از این مواد در محیط می شود.
  • تمیز کردن خانه به شکل مرتب: حداقل یکبار در هفته خانه را تمیز کنید،چنانچه احتمال می دهید در حین انجام این کار گرد و خاک بلند خواهد شد از یک ماسک استفاده کنید و یا از افراد دیگری بخواهید که این کار را انجام دهند.
  • در صورت سرد بودن محیط بیرون دهان و بینی خود را بپوشانید: استفاده از یک ماسک می تواند از بروز آسمی که در اثر تماس با هوای سرد یا خشک تشدید می یابد جلوگیری کند.


حفظ سلامتی
مراقبت از خود و درمان سایر بیماری های مرتبط با آسم کمک زیادی به کنترل علایم این بیماری خواهد کرد.
به عنوان مثال:

  • انجام منظم تمرینات ورزشی: داشتن آسم به معنی کاهش فعالیت ها نیست. با درمان این بیماری می توان در طول انجام فعالیت های ورزشی از بروز حملات آسمی جلوگیری کرده و علایم آنرا تحت کنترل نگه داشت. انجام منظم تمرینات ورزشی می تواند سبب تقویت قلب و ریه ها شود که خود این امر منجر به کاهش علایم آسم خواهند شد. در صورت انجام تمرینات در دماهای سرد می توانید به منظور گرم کردن هوای استنشاقی از ماسک استفاده کنید.
  • حفظ تناسب اندام و برخورداری از یک وزن مناسب: داشتن اضافه وزن می تواند منجر به تشدید علایم آسم شده و علاوه بر این منجر به افزایش احتمال بروز سایر مشکلات مرتبط با تندرستی نیز شود.
  • مصرف سبزیجات میوه ها: مصرف مقادیر زیادی از میوه ها و سبزیجات می تواند منجر به افزایش عملکرد ریه ها و کاهش علایم آسم شود. این مواد غذایی سرشار از مواد مغذی محافظتی (آنتی اکسیدان ها) هستند که سبب افزایش عملکرد سیستم ایمنی می شوند.
  • کنترل سوزش معده و بیماری ریفلاکس اسید معده (GERD): این احتمال وجود دارد ریفلاکس اسید معده که منجر به سوزش معده می شود، سبب وارد آمدن آسیب هایی به مجاری هوا در ریه ها نیز شده و بدین ترتیب باعث تشدید علایم آسم شود. در صورت بروز همیشگی یا مکرر سوزش معده در ارتباط با گزینه های درمانی به پزشک خود مشورت کنید. به احتمال زیاد می بایست پیش از کاهش علایم آسم، بیماری ریفلاکس اسید معده را درمان کنید.