کاهش علائم آسم در باغبانی

هنگامی که به فضای سبز پا میگذارید یا در کنار گل و گیاهان قرار میگیرید، ممکن است در معرض این مواد قرار بگیرید. اما میتوانید با این اقدامات احتمال بروز علائم آسم و آلرژی را کم کنید:

1-تست آلرژی: بیشتر افرادی که در خطر احتمالی حمله مرگبار آسم قرار دارند، نمیدانند که در خطر هستند. با تست آلرژی تنها ظرف سه دقیقه خطر حمله آسم مشخص می شود.

2-آسم را تحت کنترل بگیرید. بهترین راه کاهش علائم آسم در باغبانی، این است که نگذارید مواد آلرژی زا با شما تماس پیدا کنند. در صورتی که دارو مصرف میکنید، طبق دستور پزشک مصرف آن را ادامه دهید و در صورتی که دارو ندارید، به پزشک مراجعه کنید. چکاپهای منظم پزشکی داشته باشید تا بیماری تان تحت کنترل و نظارت باشد. اسپری دهان خود را محض احتیاط همراه داشته باشید.

3-کنترل آلرژی: تحقیقات نشان میدهند همه افراد مبتلا به آسم که به گرده نیز آلرژی دارند، میتوانند با درمان آلرژی، خطر حمله آسم را کاهش دهند. برای این کار باید از استروئیدهای بینی، آنتی هیستامین یا قطره چشمی ضد التهاب طبق دستور پزشک، استفاده نمایند.

4-در صورت لزوم از ماسک استفاده کنید. در فصل گرده افشانی و در زمان جمع آوری بذرها و هر موقع دیگری که احتمال تحریک آسم وجود دارد، ماسک بزنید.

اجازه ندهید مواد آلرژی زا وارد دستگاه تنفسی شما شوند. کلاه بگذارید، دستکش بپوشید، عینک بزنید و همه راههای ورودی مواد آلرژی زا به بدن خود را مسدود کنید. پیش از وارد شدن به خانه، لباسهای باغبانی خود را در بیاورید تا از ورود مواد آلرژی زا به داخل جلوگیری کنید. به محض ورود به منزل، دستان خود را فورا بشویید و در صورت امکان دوش بگیرید.

5-در فصل گرده افشانی گیاهان، از فعالیتهای باغبانی اجتناب کنید. افراد مختلف ممکن است به گرده های مختلف حساسیت داشته باشند که در فصول مختلف سال زمان رهایی آنها در هوا متفاوت است. بنابراین بهتر است بدانید گرده چه گیاهانی بیشتر شما را آزار میدهد و زمان آزاد شدن این گرده ها در هوا کی است. توجه داشته باشید تعداد گرده ها معمولا در اول صبح و در عصر هنگام بیشتر است بنابراین بهتر است در این مواقع در صورت امکان باغبانی نکنید.

6- به شرایط آب و هوا توجه کنید. احتمال وجود گرده بیشتر در هوای گرم و خشک و وزش باد بیشتر است بنابراین در این شرایط جوی بهتر است بیرون نروید. از باغبانی درست پیش یا پس از رعد و برق و رگبار بپرهیزید. هنوز علت دقیق آن مشخص نیست اما در چنین شرایطی که رطوبت بالاست، وزش باد در حین تندر باعث می شود گرده ها و هاگهای زیادی در هوا پراکنده شوند و به ذرات خیلی کوچکتر تقسیم گردند. هنگامی که گرده ها و ذرات بر زمین نشستند، قطعات کوچکتر شده گرده و هاگ وارد مجاری تنفسی باریکتر ریه ها می شود و علائم آسم را تحریک میکند.