کلیات آسم قلبی

گاهی آسم قلبی با آسم معمولی به اشتباه گرفته می شود در صورت عدم افتراق این 2 عارضه و در پیش گرفتن درمان نادرست، آسم قلبی تشدید خواهد شد.
بیماری آسم می تواند زمینه ساز انواع امراض قلبی باشد به همین دلیل توصیه می کنیم افرادی که از عارضه آسم و مشکلات ریوی رنج می برند بهتر است بیشتر مراقب قلب و عروق خود باشند و به سلامت قلب خود اهمیت بیشتری دهند.

اغلب، بیمار هیچ‌گونه سابقه بیماری آسم ندارد و این نشانه‌ها کاملاً جدیدند.

بیمارانی که دچار آسم قلبی هستند خس خس سینه دارند، زیرا به علت نارسایی قلب در پمپاژ خون، آب در ریه‌ها جمع می‌شود و ایجاد خس خس سینه می‌کند.

به جز عکسبرداری از قفسه سینه، راه‌های دیگری برای تشخیص نارسایی قلب، از قبیل بزرگ شدن قلب و کبد، تورم رگهای گردن، و ورم قوزک پا وجود دارد. در برخی از بیماران، تشخیص نارسایی قلب هنگامی داده می‌شود که عکس قفسه سینه بزرگ شدن قلب را نشان می‌دهد و در پرده جنب آب وجود دارد. البته، گاهی اوقات این نشانه‌ها موجود نیست و تشخیص دشوارتر است.

تشخیص صحیح بسیار مهم است، زیرا درمان آسم قلبی با آسم ریوی تفاوت دارد.

اغلب برای کاهش آبی که در ریه‌ها جمع شده است داروهای مدر تجویز می‌شود.

اگر این روش درمان مؤثر باشد، اغلب خس خس سینه از میان می‌رود.

تاریخچه آسم قلبی

در سال 1833 پزشکی به نام «جیمز هوپ» اصطلاح آسم قلبی را برای وضعیت ناکافی بودن اشباع خون از اکسیژن و احساس تنگی‌نفس ناشی از آن به کار برد. هرچند از آن زمان تاکنون تعاریف کامل‌تری برای این بیماری ارائه شده‌ است اما هنوز تشخیص سریع و صحیح آن مشکل است. آسم قلبی باعث تنگی‌نفس و ویز تنفسی شبانه به دلیل احتقان ریه‌ها ثانویه به نارسایی قلبی می‌شود. در آسم تنفسی، علایم ناشی از روندی التهابی است و ارتباطی به مشکلات قلبی ندارد. از آنجا که نارسایی قلبی در سالمندان شایع‌تر است، احتمال وقوع آسم قلبی در این گروه سنی به مراتب بیشتر است. انجمن قلب آمریکا در سال 2011 میلادی گزارشی منتشر کرد که براساس آن شیوع نارسایی قلبی میان افراد بالای 65 سال 10 مورد از هر هزار نفر تخمین زده شده است بنابراین میزان شیوع نارسایی قلبی ارتباط مستقیمی‌ با سن بیمار دارد. یک مطالعه در 2007 میلادی میزان شیوع آسم قلبی در سالمندان را 35 درصد (در مقایسه با شیوع 10 درصدی در جمعیت بیماران جوان) اعلام کرده است. برخلاف آسم قلبی، بیماری آسم در کودکان و جوانان شایع‌تر است. براساس نتایج به دست آمده از مطالعه‌ای در سال 2009 میلادی، شیوع آسم در کودکان 10 درصد و در بزرگسالان 8 درصد گزارش شده است.