نکات مهم در انتخاب و روش صحیح استفاده از جاروبرقی برای کاهش آلرژی

به طور کلی استفاده از جاروبرقی برای حذف گرد و غبار و سایر مواد زائد از فرش ها، مبلمان، پرده ها و سایر اسباب و اثاثیه منزل می باشد.
باید خاطر نشان ساخت بدون توجه به فصلی که در آن هستیم در اغلب خانه ها  مقادیر زیادی از مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان، مایت (هیره) گرد و غبار منزل، اسپور قارچ ها و کپک ها و گاهی فضولات و مواد ناشی از حیوانات خانگی و یا سوسک ها وجود دارد.
در حالیکه اکثر مردم ابتدا با جاروبرقی فرش ها و موکت ها را گردگیری می کنند اما شاید یکی از مهم ترین بخش هایی از خانه که باید مورد توجه قرار گیرند سطوح اسباب و اثاثیه است که به طور معمول در دسترس قسمت برس و مکنده جاروبرقی قرار نداشته و محل تجمع گرد وغبار و سایر مواد حساسیت زا می باشند.
باید به خاطر داشت جارو کردن و گردگیری باید شامل تمام سطوح در منزل باشد و تنها بدین شکل می توان به طور قابل توجه ای باعث حذف عوامل آلرژی زا در خانه گردید.
نکته دیگر در گردگیری و حذف مواد حساسیت زا در خانه علاوه بر انتخاب صحیح جاروبرقی، نحوه و چگونگی تمیز کردن می باشد.

گردگیری و تمیز کردن از بالا تا پایین

باید جمع آوری گرد و غبار را در خانه از بالاترین سطوح که گرد و غبار بر روی آنها تجمع می یابد آغاز کرده و تا سطوح پایین و حتی مکان هایی که برای قسمت برس و مکنده جاروبرقی در دسترس نمی باشند، ادامه داد.
بعضی از اینگونه مکان ها عبارتند از: فضاهای بالای کابینت، کناره های کفپوش ها، قاب عکس ها و تابلوها، کناره های طاقچه ها، فضاهای بین کابینت ها و فضاهای بین اسباب و اثاثیه.
به هر حال به نحوی و با تغییر قسمت برس و مکنده جاروبرقی باید حتما از گردگیری قسمت های غیر قابل دسترس اطمینان حاصل نمود.
سعی کنید در صورت امکان با پارچه مرطوب این فضاها بدقت گردگیری شوند.
مراقب باشید در هنگام گردگیری، گردوغبار در هوا معلق نشود.
استفاده از ماسک در هنگام جاروکشیدن ضروری است.
توصیه می شود ماسک را تا حدود 30 دقیقه تا یک ساعت بعد از جاروکشیدن از روی دهان و بینی خود بر ندارید.
شایان توجه است یکی از اثاثیه منزل که باید به دقت گردگیری شود، مبلمان و صندلی های میزناهارخوری و فضاهای زیر میزها می باشد.
همچنین نباید گردگیری پرده ها، بخصوص انواع پارچه ای آنها را از یاد برد!  بنابراین با توجه به موارد بیان شده اکنون روشن است که جاروکشیدن محدود به فرش ها و موکت ها در خانه نمی باشد!

موارد اساسی درخصوص جاروکردن با جاروبرقی

  • پیش از جاروکشیدن از پر نبودن کیسه جاروبرقی و یا مخزن آن (در انواع جاروبرقی های بدون کیسه) اطمینان حاصل نمایید. پر بودن کیسه جاروبرقی به طور قابل توجه ای از کارایی ماشین جاروبرقی می کاهد.
  • پیش از جاروکشیدن باید هرگونه مواد زائد بزرگ و یا نخ و موهای کلاف شده در قسمت برس مکنده جاروبرقی برداشته شوند.
  • از محکم بودن قطعات اتصالی و شیلنگ های جاروبرقی اطمینان حاصل نمایید.
  • بعد از اطمینان از آماده بودن ماشین جاروبرقی باید نکات ذیل برای جاروکشیدن رعایت شوند:
  • قطعات بزرگ آشغال را از روی زمین برداشته و دور بریزید. این قطعات ممکن است باعث گرفتگی شیلنگ های جاروبرقی شده و مکش آن را کاهش دهند.
  • جاروی گوشه و کناره های خانه بخصوص راه پله ها فراموش نشود! به طور معمول انواع جاروبرقی ها یک برس و سرمکنده مخصوص برای این گونه نواحی دارند.
  • عمل جاروکردن با جاوربرقی را به آهستگی انجام داده و قسمت مکنده و برس جارو را چهاربار از روی سطح یک ناحیه جلو و عقب برده و عبور دهید.
  • هرگز عمل جارو کردن را با فشار زیاد قسمت مکنده و برس جاروبرقی بر روی سطوح انجام ندهید!
  • هفته ای حداقل دو بار مکان های پرتردد خانه را جارو بکشید.
  • اگر در خانه حیوانات خانگی نگهداری می شود باید دفعات جارو کشیدن بیشتر باشد.
  • در خانواده هایی که یکی از اعضا مبتلا به بیماری آلرژیک می باشد اگر امکان داشته باشد باید همه خانه هفته ای دوبار جارو کشیده شود.

توصیه های مهم در خصوص انتخاب و خرید ماشین جاروبرقی مناسب

برای خرید یک  ماشین جاروبرقی مناسب برای حذف مواد حساسیت زا از فضای خانه، بخصوص در خانواده هایی که عضوی از آنها مبتلا به آسم و یا رینیت آلرژیک (آلرژی فصلی یا آلرژی بینی) می باشد، موارد متعددی را باید در نظر داشت.
از آنجایکه سیستم جاروبرقی به گونه ای است که هوای مکیده شده را مجددا وارد فضای خانه می کند لذا اگر از جاروبرقی مناسب استفاده نشود، جاروکردن خانه می تواند وضعیت را بدتر کرده و دوباره مواد حساسیت زا را وارد هوای تنفسی کرده و باعث تشدید علائم آلرژی شود.

  • یکی از مهم ترین خصوصیات یک ماشین جاروبرقی مناسب، نوع فیلتر مورد استفاده در آن می باشد. بهتر است از جاروبرقی های مجهز به فیلتر هپا (HEPA) استفاده شود. فیلترهای هپا دارای کارایی بالایی بوده و می توانند بیش از 99 درصد ذرات کوچکتر از 0.3 میکرون (هر میکرون معادل یک میلیونیوم متر است) را از هوای عبورکرده از آنها تصفیه کنند. این نوع فیلترها می توانند به راحتی سبب حذف مواد حساسیت زا (آلرژن های) ناشی از حیوانات خانگی، قارچ ها و کپک ها، مایت ها و یا گرده گیاهان و فضولات و مواد حاصل از سوسک ها، شوند.
  •  بدین ترتیب هوای خارج شده از جاروبرقی مجهز به فیلتر هپا فاقد اینگونه مواد حساسیت زا می باشد.
  • یکی دیگر از خصوصیات جاوربرقی ها استفاده از کیسه های یکبار مصرف و یا استفاده از مخزن متراکم کننده می باشد.
    در صورت استفاده از هریک از این جاروبرقی ها باید به خاطر داشت که هنگام دور انداختن کیسه و یا تخلیه مخزن جاروبرقی حتما از ماسک مناسب استفاده شود.