پیشگیری در چهار محور انجام میگردد

  • پرهیزازعوامل آلرژنهاومحرکها(کلیداصلی بهبودی)
  • نداشتن استرس(استرس زمینه سازبروزآلرژی)
  • مصرف اسپریهای پیشگیرانه(که موجب تنظیم سیستم ایمنی مخاطی است بااثرات ضدالتهابی موجب تعادل وعملکردبهتردستگاه تنفسی می شود)
  • واکسن درمانی(به عنوان موثرترین نوع پیشگیری برای برگردانیدن سیستم ایمنی بدن به حالت قبل ازشروع بیماری)

پیشگیری

اصلی‌ترین قسمت درمان آلرژی پرهیز می‌باشد. هرچند کامل نیست ولی ایده‌آل و صد در صد مورد نیاز می‌باشد و از طرفی ساده‌ترین، ارزان‌ترین و بی ضررترین طریقه درمان می‌باشد. در صورت عملی بودن ، موثرترین طریقه درمان نیز می‌باشد.
لازم است به هوایی که بیمار در آن استنشاق می‌کند ، غذایی که مصرف می‌کند به علایق ، شغل ، نحوه زندگی بیمار نیز توجه نمود. در مورد داروهایی که برای دیگر بیماری‌ها مصرف می‌کند، توجه خاصی لازم است. تشویق بیمار و انجام در حد امکان پیشگیری بطور مستمر نیاز می‌باشد.
پیشگیری (Avoidance) که مهم‌ترین رکن درمان آلرژی می‌باشد نیازمند آموزش مداوم است هرچند ایده‌ال و بطور قطعی نیاز می‌باشد ولی قطعاً کامل نیست(هرچند در مواردی می‌تواند Perfect باشد بطوریکه بدون هیچ پروسه درمانی دیگری بیمار خوب می‌شود و cure پیدا می‌کند.) پیشگیری ارزان ترین ، ساده‌ترین و بی ضررترین و موثرترین می‌باشد.
برای موفقیت در امر پیشگیری علاوه بر آموزش مدام ، تشویق مداوم نیز اجرا کنید. پیشگیری در استنشاق در خوردن ، در تماس ، در تزریق و ..... می‌باشد. علاوه بر هوایی که در آن نفس می‌کشد ، دارو و غذایی که مصرف می‌کند و شغل و Hobby (سرگرمی) دقت شود. پیشگیری می‌تواند برحسب حذف عامل آلرژن ، حذف عامل محرک و هم چنین تغییر Setting ، زمینه‌های مستعد به بروز آلرژی باشد.

مزایای پرهیز

  • کاهش بار آلرژن‌ها که منجر به کاهش علائم بیماری می‌گردد.
  • جلو حساس شدن‌های جدید به دیگر موارد را می‌گیرد.
  • هرچند اکثر بیماران به پرهیز بی‌میل هستند ولی در عده‌ای می‌توانند فقط با پرهیز خوب شوند و هیچ طریقه درمانی دیگر مورد نیاز نمی‌باشد.
  • در صورتیکه پرهیز تا حدودی هم انجام شود ، باز کمک موثری به دیگر روش‌های درمانی می‌باشد.
  • پرهیز علاوه بر جلوگیری از تخریب‌های متوالی سد ایمنی بدن می‌تواند با ایجاد آرامش در سیستم ایمنی اجازه بازتوانی (نو توانی) به سیستم ایمنی برای ترمیم بدهد.

پرهیز در خانه

  1.  جمع‌آوری فرش در اتاق‌ها بخصوص در اتاق خواب و استفاده از سرامیک یا 
    پارکت به جای آن موجب کاهش بار آلرژن‌ها در هوای خانه می‌گردد.
  2. شستشوی همه مواد قابل شستشو بطور هفتگی با آب گرم 70 درجه موجب کاهش بار آلرژن می‌شود. حتی پنکه سقفی نیز شستشو شود.
  3. استفاده از روپوش‌های داکرون برای تشک و بالش توصیه می‌گردد.
  4. استفاده از نور کافی در اتاق خواب بخصوص نور آفتاب و کاهش رطوبت به %50 موجب کاهش جمعیت کپک و مایت می‌گردد. هم‌چنین ماده سفید کننده Bleach )1/10) خود موجب از بین رفتن کپک‌ها می‌شود.
  5. بنزیل بنزوات و هم‌چنین تانیک اسید که هم محلول آنها و هم اسپری آنها موجود می‌باشد که می‌توان برای کاهش مایت‌ها از آن استفاده کرد و بطور دوره‌ای هر 2 الی 3 ماه استفاده نمود. بنزیل بنزوات مایت را می‌کشد (جلو زاد و ولد آنها را می‌گیرد.) و تانیک اسید موجب تخریب ساختمان پروتئینی مدفوع مایت می‌شود. مدفوع مایت آلرژن‌ترین جزء بدن این جانور می‌باشد. استفاده از هر دو ماده ، یکماه در میان، توصیه می‌شود. اسامی تجاری که در بازار برای این مواد موجود می‌باشد که البته پودر و فوم آنها موجود می‌باشد. X-Mite که همان تانیک اسید و Acarosan و یا Acarex بنزیل بنزوات می‌باشد.
  6. جاروبرقی هرچند بهتر است که بیماران خود عمل تمیز کردن و گردگیری را انجام ندهند ولی در منزل آنها نوع جاروبرقی‌ای که توصیه می‌شود جاروبرقی‌هایی می‌باشد که تواناییHEPA )High Efficiency Particulate Arresting) را داشته باشد. 
    فیلتر این دستگاه‌ها می‌تواند حتی 3/0 مایکرومتر باشد. (همه آلرژن‌ها ، حتی کوچکترین آنها که شوره گربه می‌باشد بالای 2 مایکرومتر می‌باشد.) این جاروبرقی ‌ها و مدل مرکزی به هم پرتابل دارند. هفت لایه مختلف، هوا را فیلتر می‌کند و کیسه آنها دو جداره می‌باشد بطوریکه از پخش مجدد جلوگیری می‌کند و حتی یک لایه از شارکول به عنوان Pre Filter هم اضافه دارد. نوع دیگری از جاروبرقی‌ها (Vacuum Cleaner) نوعی می‌باشدکه با ایجاد شارژ الکتریکی و تولید ازن و ایجاد یک لایه Ionizer موجب رسوب غبارات می‌گردد که آن را Electronic Precipitator می‌نامند.
    می‌توان این تشکیلات را به درون سیستم گرمایش یا سرمایش منزل وارد کرد. نوع سوم جاروبرقی‌هایی وجود دارد که آنها را مدل الکترواستاتیک می‌گوییم که یک لایه پروپیلین دارد و این را نیز می‌توان در سیستم سرمایش و گرمایش وارد کرد. هر چند این جاروبرقی‌ها گران می‌باشند ولی برای بیماران در درازمدت بسیار مفید بوده و جلو بدتر شدن بیماری را می‌کیرد. مدفوع مایت به فرش و ملحفه‌ها محکم می‌چسبد و حتی با جاروبرقی معمولی کنده نمی‌شود.
  7. تعویض گیاهان طبیعی با گل‌های مصنوعی. به خصوص آبیاری این گیاهان طبیعی می‌تواند به استمرار حضور کپک‌ها که در تمام طول سال فعال هستند بیانجامد. هم‌چنین در بین چمن‌ها و گل‌ها و یا درون لانه پرندگان ، زیرزمینی‌ها ، سرداب‌ها ، زیر شیروانی ، سطل آشغال ، برخی از حمام و دستشویی‌ها ، مسیر فاضلاب ، سینک ظرفشویی ، زیر یخچال و کولر کپک موجود می‌باشد که لازم به پرهیز از این مناطق می‌باشد.
    نکته مهم: خانه‌های قدیمی حتی اگر هر روز تمیز شوند ، باز آلوده به کپک و مایت می‌باشند. هرجا تاریکی و رطوبت باشد کپک نیز موجود می‌باشد. در فصول پاییز و زمستان آلرژن‌های داخل منزل خطرناک تر می‌شوند زیرا پنجره‌ها بسته ، محیط گرم و مدت زمان تماس افراد بیشتری می‌باشد.

درآشپزخانه استفاده از هود ، نورگیر بودن آشپزخانه و انجام ندادن برخی از عملیات آشپزی توصیه می‌شود

پرهیز در خارج از خانه

  1. خارج نشدن از منزل در اوایل صبح و غروب و یا زمان‌هایی که باد می‌وزد.
  2. استفاده از ماسک‌های با فیلترهای الکترواستاتیک
  3. تعویض سریع لباس‌ها ، دوش گرفتن ، غرغره آب نمک در دهان و بینی بعد از رفتن به پارک یا محل‌هایی که گردوغبار وجود دارد یا مثلاً جارو کردن حیاط.
  4. مصرف اسپری‌های مثل کرومولین قبل از رفتن به باغ و پارک.
  5. بسته بودن پنجره‌های خانه و یا ماشین در حین رانندگی در مواقع طوفانی و یا زمان گرده‌افشانی گیاهان (اوایل صبح و غروب)
  6. دوری از مکان‌هایی که احتمال خطر تماس با آلرژن در آن بیشتر می‌باشد. مثلاً موقع چمن‌زنی وارد منطقه چمن‌ها نشود.
  7. محرک‌هایی چون دود ، گرد وخاک سیمان و دیگر مصالح ساختمانی و یا مکان‌هایی که رنگ‌آمیزی می‌کنند لازم می‌باشد.
  8. بر حسب تست پوستی خود برای اینکه چه فصلی بیشتر رعایت کنیم ، لازم است مطلع باشید که درختان در فصل بهار ، چمن‌ها در تابستان و علف‌های هرز در پاییز بیشتر گرده‌افشانی می‌کند.

زمینه‌های آلرژی

پیشگیری اولیه آلرژی از دوران جنینی تا پایان عمر لازم است جدی گرفته شود. به خصوص بعد از شروع بیماری ؛ زیرا حافظ ایمونولوژیک بعد از بهبودی بالینی هر چندمخفی می‌شود ولی از بین نمی‌رود. بر حسب Pedigree و شناسایی اقوام پدری و اقوام مادری و هم‌چنین خواهر و برادران در مواردی می‌توان احتمال بروز آلرژی در یک فرد را بطور درصد بیان کرد و درصورتیکه این درصد قابل توجه باشد بیمار نیازمند Primary prevention می‌باشد.هدف از Primary prevention جلوگیری از شکستن سد آلرژی و حذف Setting های ایجاد آلرژی می‌باشد.

Secondary Prevention

منظور این است که بعد از شروع بیماری ، بیمار پیشگیری کند تا حمله جدیدی نداشته باشد.علاوه بر پرهیز و مهاجرت ، برخی از داروها نیز می‌تواند عمل پیشگیری ثانویه را انجام دهد. ولی بهترین پیشگیری ثانویه ایمنوتراپی می‌باشدکه موثرترین فرم پیشگیری ثانویه می‌باشد . می‌تواند علاوه بر جلوگیری از حملات جدید بیماری سیستم ایمنی را به حالت قبل از شروع بیماری برساند که در زندگی معمولی با تماس‌های مختصر علائم بیماری ایجاد نشد می‌توان ادعا کرد که در آن مورد خاص نوعی پیشگیری اولیه نیز تلقی شود.


Tertiary prevention

مواردی چون جراحی پولیپ‌های آلرژی ، پیوند ریه در بیماران آسمی و در صورت پیشرفت علم ، ژن‌درمانی در این گروه قرار می‌گیرد

مهاجرت

مهاجرت در درمان آلرژی می‌تواند موثر واقع شود هر چند برای خیلی از افراد عملی نمی‌باشد و البته مهاجرت لازم است موجب تغییر در محل زندگی طوری انجام شود که واقعاً شرایط جغرافیایی فرق کرده باشد و نکته دیگر اینکه روش زندگی فرد نیز باید تغییر کند ، در محل جدید همان عادات غذایی و پوشاکی سابق خود را داشته باشد. مدت زمان موثر مهاجرت فقط به همان مدت زمان محدود می‌شود هر چند که در موارد خاص به علت تغییرات فیزیولوژیکی بدن فرد ممکن است آلرژی فرد حذف شده‌ باشد.

چه کسانی نیازمند مهاجرت می‌باشند

  • افرادی که بیماری آنها بسیار شدید است بطوریکه زندگی معمولی آنها مختل شده‌باشد.
  • بیماری دائمی شده‌باشد.
  • بیمار به آلرژن‌های مختلفی حساس شده‌باشد و امکان پیشگیری نباشد.
  • برای کنترل علائم ،داروها موفق عمل نکرده باشند یا عوارض جانبی جدی ایجاد کرده باشند.5- افرادی که در ایمنوتراپی شکست می‌خورند.

پرهیز در داخل منزل

  • نبودن فرش در کف اتاق و استفاده از سرامیک و پارکت. استفاده از جاروبرقی HEPA ، داشتن نور کافی و رطوبت معمولی.
  • استفاده از مواد شیمیایی چون محلول Bleach برای حذف قارچ‌ها و بنزیل بنزوات و تانیک اسید برای کشتن مایت.
  • استفاده از پوشش‌های داکرونی برای روبالشی و رختخواب.
  • شست و شوی هر چیز قابل شستشو حتی پنکه سقفی.