علت آسم

محرک هایی که باعث پاسخ بیش از حد مجاری هوایی و شروع حمله ی آسم می گردند را می توان به هفت گروه تقسیم نمود که عبارتند از:
1-آلرژن ها : موادی که باعث ایجاد حساسیت و پاسخ بیش از حد دستگاه ایمنی می شوند را مواد حساسیت زایا آلرژن می نامند.
اکثر آلرژن های ایجاد کننده ی آسم به وسیله ی هوا منتقل می شوند و برای ایجاد یک حالت حساسیت لازم است که به مقدار کافی در هوا موجود باشند؛پس از آنکه حساسیت ایجاد شد،در برخورد های بعدی بیمار نسبت به آلرژن عکس العمل شدیدتری نشان می دهد به طوری که مقادیر جزئی از آلرژن موجب تشدید قابل ملاحظه ی بیماری خواهد شد.
این نوع آسم را که توسط آلرژن ها ایجاد می شود آسم آلرژیک می نامند ؛ غالبا فصلی بوده و به طور شایع در کودکان و جوانان دیده می شود.
2-محرک های دارویی:بعضی افراد که آسم دارند،به مصرف آسپرین حساس می باشند و مصرف آن در این افراد باعث ایجاد حمله ی آسم می شود.
3-عوامل محیطی و آلودگی هوا: علل محیطی ایجاد آسم معمولا با شرایط آب و هوا که باعث افزایش غلظت آنتی ژن ها و مواد آلوده کننده ی موجود در هوا می شوند،ارتباط دارد.این شرایط معمولا در شهر های صنعتی بزرگ و مناطق شلوغ شهر فراهم بوده و غالبا با تغییر درجه حرارت و سایر عواملی که باعث ایجاد توده ی هوای راکد می شوند،همراه است.در این شرایط اگرچه در کلیه افراد جامعه علائم تنفسی پیدا می شود ولی شخص مبتلا به آسم با شدت بیشتری درگیر می شود.
4- عوامل شغلی: در برخی موارد استنشاق ماده ای که به طور مرتب در محیط کار وجود دارد باعث ایجاد آسم می شود که این حالت را آسم شغلی می نامند.
تقریبا حدود 200 ماده ی مصرفی در مکان های کاری وجود دارند که به عنوان آغاز کننده ی آسم شناخته شده و عبارتند از : رزین ها،چسب ها و لاستیک خام،آنزیم های بیولوژیک (مانند پاک کننده های لباس) و برخی مواد شیمیایی به خصوص ایزوسیانید که در رنگ کاری با اسپری به کار می رود.
5-عفونت ها: عفونت های تنفسی شایع ترین علت ایجاد کننده ی حملات حاد آسم می باشند.تحقیقات نشان داده است که عفونت های تنفسی با منشا ویروسی ،باعث حمله ی حاد آسم می شوند و شواهدی وجود ندارد که نشان دهد عفونت های باکتریایی نقشی در این پدیده دارند.
6- ورزش: فعالیت فیزیکی می تواند باعث بروز آسم شود و همچنین ممکن است حمله ی آسم را تشدید نماید. استنشاق هوای سرد در ضمن ورزش به طور قابل ملاحظه ای باعث افزایش شدت حملات آسم می شود،در صورتی که استنشاق هوای گرم و مرطوب ممکن است باعث کاهش و یا قطع حمله ی آسم گردد.بنابراین فعالیت های ورزشی از قبیل سرسره روی یخ ، اسکی و هاکی روی یخ بیشتر از شنا در استخر گرم و سرپوشیده دارای اثرات تحریکی بر روی مجاری هوایی است.
7- فشارهای عصبی: در حال حاضر اطلاعات واقعی و فراوانی وجود دارد که نشان می دهد عوامل روانی قادرند سبب تشدید یا تخفیف بیماری آسم شوند.