"رینیت آلرژیک" همان "حساسیت فصلی یا پایدار" یا "تب یونجه" می‌باشد.

در این بیماری مخاط مجاری هوایی تنفسی فوقانی و بینی دچار التهاب می‌باشد که باعث می‌شود فرد مبتلا،در مواجهه با عوامل حساسیت زا (آلرژن) دچار

  • عطسه
  • آبریزش وگرفتگی بینی
  • خارش چشم و حلق و بینی
  • آبریزش و قرمزی چشم
  • و در مواردی سرفه‌های طولانی شود.

از آنجایی که علائم رینیت آلرژیک خیلی شبیه سرماخوردگی است،بسیاری از بیماران به اشتباه تصور می‌کنند که پی در پی سرما می‌خورند.در زمان برخورد با علائمی نظیر این‌ها،چطور می‌شود تشخیص داد که علائم مربوط به رینیت آلرژیک است و سرما نخورده‌ایم؟واسطه‌های شیمیایی خاصی مثل "هیستامین" یا "لکوترین‌ها" در بدن وجود دارند که در مواجهه با "آلرژن‌ها" یا مواد حساسیت زا در بدن فرد مبتلا به حساسیت آزاد شده و باعث ایجاد علائمی شبیه سرماخوردگی (عطسه، سرفه، گرفتگی بینی، آبریزش از بینی و...) می‌شوند.داروهایی وجود دارند که می‌توانند جلوی عملکرد التهابی این مواد را بگیرند.

علائم "رینیت آلرژیک" شباهت بسیاری به علائم "سرما خوردگی" دارد ولی مواردی وجود دارد که با توجه به آنها می‌توان این دو بیماری را از هم افتراق داد.

 تفکیک در این دو بیماری از آن جهت اهمیت دارد که رویکرد درمانی به آن‌ها متفاوت است و توصیه‌هایی که بیمار باید در هر مورد جدی بگیرد شبیه به هم نیستند.
عامل ایجاد سرماخوردگی یا آنفلوانزا،ویروس‌ها هستند. ویروس‌ها از هوایی که تنفس می‌کنیم و هرگونه تماس نزدیک منتقل می‌شوند.بنابراین به شدت مسری بوده و رعایت نکاتی مثل شستشوی مکرر دست‌ها و پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه استفاده نکردن از وسایل مشترک برای جلوگیری از انتشار ویروس‌ها اهمیت خاصی دارد.
در صورتی که "حساسیت فصلی" مسری نمی‌باشد و به خصوصیات ژنتیکی فرد و مواجهه با آلرژن‌هایی مثل دود،گرده گیاهان داروها،مواد شیمیایی و غذایی و... بستگی دارد.
وقتی فردی سرما می‌خورد معمولا علاوه بر علائمی مثل آبریزش یا گرفتگی بینی ، عطسه و سرفه به درجاتی "تب و "بدن درد" را هم تجربه می‌کند.
فرد سرما خورده معمولا از ضعف و بی‌حالی رنج می‌برد.
"رینیت آلرژیک" می‌تواند باعث اختلال تمرکز و یادگیری مخصوصا در کودکان شود.
در هر دو مورد شخص ممکن است سردرد را تجربه کند.
سرماخوردگی در فصول سرد  شایع‌تر می‌باشد ولی الگوی ابتلا به "رینیت آلرژیک" متفاوت است.
حساسیت ممکن است فصلی باشد و در فصل بهار به‌ علت گرده افشانی گیاهان ، فصل تابستان به علت استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا و فصل پاییز و زمستان  به علت ویروس‌های تنفسی بروز کند.
اگر "رینیت آلرژیک" به علت آلودگی هوا یا مواد شیمیایی و غذایی روز کند ممکن است در تمام طول سال بیمار را درگیر کند.

ارتباط بین سرماخوردگی و رینیت آلرژیک:

ویروس‌های تنفسی که باعث سرماخوردگی  می‌شوند خود باعث شعله ور شدن علائم "رینیت آلرژیک" می‌شوند.
بنابراین اگر کسی دچار حساسیت می‌باشد علائمش با ابتلا به سرماخوردگی بدتر شده و ممکن است دوره بیماری سرماخوردگی که معمولا کمتر از یک هفته طول می‌کشد در این افراد طولانی‌تر شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

افتراق سرماخوردگی ویروسی و گلودرد چرکی باکتریایی به عهده پزشک می‌باشد.
پس اگرعلائم بیماری شدید بود و طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید که اگر بنا به نظر پزشک دچار عفونت باکتریایی شده‌اید برایتان آنتی بیوتیک تجویز شود.
تشخیص و درمان "رینیت آلرژیک" هم به عهده پزشک است.
از سوی دیگر این بیماری ممکن است همراه با آسم یا اگزمای پوستی باشد.
هرگز بدون تجویز پزشک از آنتی بیوتیک‌ها و کورتون‌ها استفاده نکنید.
فقط درسرماخوردگی ویروسی خفیف می‌توان از داروهای بدون نسخه برای تسکین درد و تب و گرفتگی و آبریزش بینی  به مدت کوتاه استفاده کرد.