اثرات گرد و غبار

گرد و غبار ها در دراز مدت روی افردی که در معرض این پدیده قرار دارند گاهی به صورت بیماری انسداد مزمن مجاری تنفسی و همچنین چسبندگی ریه مشاهده می شود.

 یک عضو هیات علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران همچون بسیاری از متخصصان محیط زیست منشا تولید ریزگردها را تالاب‌های نابود شده بین‌النهرین حد فاصل مرز بین ایران و عراق می‌داند

آزمایش‌های متعددی که با میکروسکوپ الکترونیکی صورت گرفت، نشان داد داخل ریزگردها، دیاتوم‌ (Diatom)، نوعی جلبک که در آب‌های شور و شیرین دیده می‌شود، وجود دارد. علاوه براین، ریزگردها حاوی نوعی زئوپلانکتون به نام استراکد (Ostracod) است. این یافته‌ها ثابت می‌کند ریزگردها منشا تالابی دارند نه بیابانی.

عمده ریزگردهایی که در آسمان کشور ما مشاهده می‌شوند، رسی هستند. خاک‌های رسی هم با توجه به اینکه از جنس رسوب هستند دانه‌هایشان بسیار ریز است.

خشک‌شدن مجموعه تالاب‌های بین‌النهرین، در چند سال گذشته به دلیل ساخت سدهای بزرگ بر روی دجله و فرات توسط دو کشور عراق و ترکیه منجر به بروز توفان‌های شن در منطقه شده که از طریق خلیج‌فارس وارد ایران می‌شود.

از دیگر دلایل بروز گرد و غبار در ایران، کاهش آب رودخانه‌ها، عدم مالچ‌پاشی و کاشتن گیاهان و کنارکشیدن سوریه و عربستان از حل مشکل و درگیری عراق با جنگ است.