توصیه ها

با توجه به اثرات منفی ریزگردها بر دستگاه تنفسی به افراد مبتلا به آسم توصیه می شود در روزهای غبارآلود به هیچ وجه از منزل خارج نشوند.

همچنین این افراد در صورت ضرورت برای خروج از منزل باید حتما از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند و پس از بازگشت به منزل نیز بینی و حلق خود را با سرم نمکی شستشو دهند. به افراد مبتلا به آسم توصیه می شود در فضای منزل از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنند. افراد مبتلا به اختلالات تنفسی توجه داشته باشند که در صورت استمرار انسداد و یا آبریزش بینی باید حتما به پزشک مراجعه کنند و از طریق مصرف دارو درمان شوند. البته باید توجه داشت که مهمترین دارویی که برای این افراد تجویز می شود، دوری از فضای غبارآلود است.افرادی که اختلال تنفسی ندارند نیز در روزهای غبارآلود باید به صورت مستمر بینی و حلق خود را شستشو دهند و تا حد امکان در معرض گرد و خاک قرار نگیرند، زیرا ریزگردها در درازمدت موجب بروز بیماری‌های تنفسی می شوند. همچنین گرد و غبار می تواند در درازمدت موجب عفونت گوش میانی در کودکان شود.

اثرات ریز گردها بر سلامتی

زمانی که ذرات گرد و غبار وارد بینی می شوند، مخاط بینی را تحریک می کنند و موجب تورم مخاط بینی، ایجاد اختلالات سینوسی، آبریزش و انسداد بینی، خارش، عطسه و ترشحات پشت حلق می شوند. این علائم به تدریج به سینوزیت آلرژیک تبدیل می شوند و پس از آن حتی ممکن است فرد به سینوزیت میکروبی مبتلا شود. علائم ناشی از ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسی ممکن است به صورت حاد و یا مزمن ظاهر شوند. در چنین شرایطی این علائم ممکن است به صورت ناگهانی در فرد ظاهر شوند و یا اینکه فرد در مدت زمانی طولانی از علائم ناشی از آن رنج ببرد.پس از ورود ریزگردها به درون حلق نیز امکان تحریک مخاط حلق وجود دارد در چنین شرایطی اگر این تحریک تشدید شود، حتی ممکن است اختلال در تنفس را به دنبال داشته باشد و در نواحی تحتانی دستگاه تنفسی نیز علائمی مانند سرفه و تنگی نفس را ایجاد کند. همچنین افرادی که زمینه اختلال تنفس دارند نیز ممکن است در اثر این عارضه به آسم مبتلا شوند.