حساسیت های پوستی

بیماری های پوستی همراه با خارش ممکن است از تماس برخی مواد با پوست یا بافت های مخاطی ایجاد شوند.
در این حالت،پوست ملتهب می شود و شروع به خارش می کند و حتی ممکن است تاول بزند.

کهیر

کهیر یا حساسیت پوستی توام با خارش؛تب و تاول یا؛به اصطلاح علم پزشکی ،اورتیکاریا شباهت های دقیق بسیاری با آثار ناشی از تماس پوست با گیاه ((گزنه)) دارد.
این واکنش نتیجه رها شدن هیستامین از سلول های ماست است.
"رابطه سگ و آلرژی مو و بزاق سگ ممکن است حساسیت پوستی ایجاد نمایید" تاول ها ممکن است در هر قسمت از بدن ظاهر شود و معمولا ظرف چند ساعت از بین بروند.
از هر پنج تا ده نفر؛یک نفر حداقل یکبار در زندگی خود به کهیر مبتلا شده است.
اگر سگی صورت کسی را که به سگ حساسیت دارد لیس بزند،در فاصله زمانی اندکی در محل لیسیدگی تاولی قرمز ایجاد ایجاد می شود.
کسانی که به مواد غذایی حساسیت دارند معمولا پس از خوردن تخم مرغ،شیر گاو و یا انواع فندق لب هایشان یا مخاط دهانشان ورم می کند.
این علائم اورتیکار یا گاهی به علت عدم تحمل تماس با مواد شیمیایی مانند آمونیاک،سفید کننده ها،مواد مورد استفاده در کنسروها،گزنه و گل های تیره پامچال نیز بروز می کنند.

توت فرنگی

این میوه یکی از مهمترین مواد غذایی حساسیت زا است و میتواند سراسر بدن را دچار کهیر نماید" وقتی شما چیزی را می خورید که به آن حساسیت دارید؛ممکن است تمام بدنتان کهیر بزند.
مهم ترین غذاهای حساسیت زا عبارتند از شیر گاو،تخم مرغ،انواع فندق ها،ماهی،انواع صدف،لوبیا،سیب زمینی،توت فرنگی،کرفس،جعفری و انواع ادویه.
اگر کسی به سم حشرات حساسیت داشته باشد،بر اثر زنبور گزیدگی نیز احتمالا کهیر می زند. بسیاری از داروها نیز مانند پنیسیلین و اسید استیل سالیسلیک ممکن است در افراد حساس کهیر ایجاد کنند.
برخی افراد نیز تحت تاثیر عوامل فیزیکی مانند سرما،گرما یا فشار دچار کهیر می شوند.
در کودکان ممکن است کمبود مادرزادی نوعی پروتئین عامل بروز کهیر باشد. تکرار ابتلا به کهیر در خانواده ممکن است نشانه ای از این مشکل باشد.
در حالت کهیر مزمن و شدید ممکن است بدن شخص علیه خودش وارد عمل شود،به این معنی که بدن انسان با ساختن خودش وارد عمل شود،به این معنی که بدن انسان با ساختن پادتن علیه سلول های ماست تولید کننده هیستامین به مقابله برمی خیزد.
در این صورت باید از طریق آزمایش های تست زیرجلدی یا آزمایش های خون مثل .....نسبت به شناسایی عامل حساسیت زا اقدام کرد.
در صورت لزوم ،رژیم غذایی حذفی هم کمک موثری است"قبلا در مورد رژیم غذایی حذفی مطالبی به صورت مقاله در سایت قرار گرفته است لطفاً آنرا مطالعه فرمایید" دارو های ضد هیستامین جایگاه مهمی در درمان دارند،به این ترتیب که به نحو موثری از فعالیت هیستامین هایی که سلول های ماست در زیر پوست رها می کنند و موجب بروز تاول های خارش زا می شوند جلوگیری می کنند.مصرف روزانه یک بار داروی ضد هیستامین غیر مسکن مانند سیتریزین یا لوراتادین به سرعت عوارض کهیر را کاهش می دهد.

ورم بافت ها

 در عارضه آنژیوادما یا ورم بافت،لایه های زیرین پوست مخصوصا در ناحیه صورت،زبان و حنجره،دچار کهیر می شوند و ورم می کنند.
هیستامین های رها شده از سلول های ماست همراه سایر پیام رسان ها موجب افزایش نفوذپذیری دیواره مویرگ ها می شود و به این ترتیب خون از مویرگ ها به بافت ها تراوش و بافت ها را متورم می کند.
آنژیوادما قرابت زیادی با اورتیکاریا دارد و این دوعملا ممکن است عامل مشترکی داشته باشند.
اصلی ترین عامل محرک ورم بافت که 75 درصد موارد را به خود اختصاص می دهد اسید استیل سالیسلیک و سایر داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن است که از نظر ساختاری به اسید استیل سالیسیلیک شباهت دارد و فاقد ترکیبات استروئیدی (کورتون) است.
در برخی موارد نادر،استامینوفن با ماده موثر پاراستامول نیز همین اثر دارد. از مواد نگهدارنده مصرف شده در کنسروها،رنگ های غذایی مخصوصا اسیدبنزوئیک،اسیداسکوربیک،پارابن،انواع سولفیت ها و آنتی اکسیدان ها باید پرهیز کرد.
همچنین نسل جدید داروهای ضد فشارخون گروه ACE-I (داروهایی که با مهار کردن تبدیل کننده آنزیم آنژیوتنسین عمل می کنند) می توانند موجب کهیر یا تورم شدید بافت ها شوند. در صورت ورم کردن زبان یا بافت مخاطی دهان و اطراف گلو،ممکن است تزریق آدرنالین ضرورت پید اکند.
خارش و پوسته پوسته شدن پوست معمول ترین علت خارش،خشکی،پوسته پوسته شدن،تاول های قرمز و آبدار پوست،حساسیت عصبی پوست و اگزمای تماسی است.
اگزمای حساسیتی معمولا در دو تا شش ماهگی به صورت جوش هایی در صورت ظاهر می شود.
جوش ها ممکن است در سراسر بدن گسترش پیدا کنند،ولی معمولا اطراف پوشک بچه جوش نمی زند.
آثار جوش ها تا رسیدن به 18 ماهگی در 50 درصد کودکان از بین می رود و در بقیه بچه ها جوش ها بیشتر در چین خوردگی های پوست مانند پشت مانند پشت آرنج ها و زانوها،زیر چانه و گلو،پشت گردن،مچ دست ها و پاها باقی می ماند.
هنوز مشخص نشده است که حساسیت به مایت،حیوانات خانگی و مواد غذایی تا چه حد در شکل گیری اگزما موثر است،ولی نتیجه تحقیقات نشان می دهد که عوامل محیطی و شرایط زیستی در شکل گیری اگزمای کودکان حداقل به اندازه عوامل ژنتیکی موثر است.
به نظر می رسد که عواملی مانند تعداد فرش و موکت موجود در اتاق،وجود سیستم شوفاژ و حرارت مرکزی در منزل،که محیط را برای رشد مایت مناسب می کند؛نوع صابون مورد استفاده و تعداد دفعات استفاده از آن،قرار گرفتن در معرض تشعشعات ماورای بنفش،تماس با حیوانات،سن مادر و نوع تغذیه از مهم ترین عوامل تاثیرگذار باشند. 75 درصد کودکانی که به درماتیت عصبی(اگزمای عصبی) شدید مبتلا هستند،غلظت آی جی ای(ایمونوگلوبولین نوعE (در خونشان زیاد است و آزمایش نوارچسب با اینگونه عوامل حساسیت زا در مورد آنها نتیجه مثبت می دهد. آلوده شدن زخم اگزما به مایت وضعیت زخم را بدتر می کند. (قرار گرفتن زخم دست مبتلا به اگزما روی قالی) در فصل گرده افشانی،در بعضی بیماران آلرژیک به طور مضاعف تاول های اگزما نیز در اطراف بینی و چشم ظاهر می شود.25 درصد افرادی که به درماتیت عصبی مبتلا هستند نسبت به تخم مرغ،شیر گاو،انواع فندق،گندم،ماهی و صدف ها حساسیت نشان می دهند. علائم درماتیت عصبی اولین بار معمولا پس از پایان دوره شیرخوارگی ظاهر می شود.
اولین نشانه بهبود موثر هنگامی مشاهده می گردد که بجای شیر گاو،غذاهای تهیه شده با فرآورده های شیری داده شود. کودکانی که والدین آنها مبتلا به حساسیت هستند از لحظه تولد خطر ابتلا به حساسیت را با خود به همراه دارند. درمان درماتیت عصبی با بهداشت و نگهداری پوست شروع می شود که نیاز به چربی و رطوبت فراوان دارد. درمقابل،باید از محصولات عطری پرهیز کرد. صابون و شامپو های معمولی و دوش آب بدون هیچ مایع شوینده بسیار سودمند است.
روزانه چندبار با استفاده از روغن های پایه،بدون افزودنی های آرایشی و عطری،پوست را چرب کنید. اگر بهداشت و نگهداری پوست به تنهایی کافی نباشد،باید از روغم و کرم های حاوی کورتون استفاده کرد. طبق قانون کلی استفاده از داروهای حاوی کورتون،همیشه باید ضعیف ترین مقدار موثر را بکار برد(مقداری که برای وضعیت کنونی بیماری کافی باشد) و دربین فواصل استفاده از کرم حاوی کورتون به تناوب از کرم های ساده بدون کورتون نیز استفاده کرد. در اغلب کودکان استفاده از کرم کورتون بیشتری دارند باید با احتیاط کامل و در مدت زمان محدود استفاده کرد.
برخی از بیماران با استفاده از روغن گل مغربی به نتیجه مطلوبی می رسند.
مصرف 160 تا 320 میلیگرم در روز برای کودکان و مصرف 320 تا 480 میلیگرم در روز برای بزرگسالان در مدت سه ماه می تواند نتیجه بخش باشد. ولی اگر در پایان این مدت آثار بهبود مشاهده نشد،ادامه آن بی فایده خواهد بود. مصرف داروهای آنتی هیستامین در موارد درماتیت عصبی چندان معقول نیست.
بدتر شدن وضعیت زخم اگزما ممکن است براثر عفونتی ثانوی با منشا باکتری باشد که با درمان آنتی بیوتیک مداوا می شود.
اینگونه عفونت های ثانوی باید باتوجه به منشا آنها مداوا شود. اگزمای تماسی آلرژیک: اگزمای تماسی آلرژیک،برخلاف درماتیت عصبی،در سال های جوانی کمتر اتفاق می افتد. اگزما پس از دوره حساسیت ظاهر می شود که طول این مدت،بسته به قدرت عامل حساسیت زا،متفاوت است. اشخاصی که در حرفه خود با عوامل حساسیت زا ارتباط دارند بیشتر درمعرض خطر هستند. اگزمای تماسی آلرژیک حاد معمولا دو روز پس از تماس با عامل حساسیت زا بصورت لکه ای قرمز روی پوست ظاهر می شود و پس از آن ورم و تاول های کوچک و بزرگ شبیه زخم سطحی با پوسته شاخی پدید می آید.
درصورت قطع تماس با عامل حساسیت زا،آثار اگزما معمولا ظرف یک هفته بهبود پیدا می کند؛و درصورت ادامه تماس،اگزما حالت مزمن پیدا می کند:پوست قرمز باقی می ماند،ضخامت و ورم پوست بیشتر می شود،و چین خوردگی های پوست خشن ترمی گردد.
زخم اگزما ابتدا به محل تماس مستقیم پوست با عامل حساسیت زا محدود می شود.
در دوسوم موارد دست ها بعلت تماس مستقیم با عامل حساسیت زا بیشتر در معرض خطر هس

مواد حساسیت زای پرمصرف

برخی افراد نسبت به مواد شیمیایی که در محصولات مورد استفاده روزمره مثل لوازم آرایشی،سفید کننده ها،تزئینات و لوازم زندگی به کار رفته اند حساسیت دارند.
این حساسیت با استفاده از آزمایش نوار چسب تشخیص داده می شود،و درمان آن پرهیزاز عامل حساسیت زاست.
نیکل: این فلز در زیپ لباس،دسته عینک،وسایل تزئینی،وسایل منزل و سکه به کار می رود.
کرومات:در تهیه چرم،سفیدکننده ها،سر کبریت و سیمان مورد استفاده قرار می گیرد.
فرمالدئید: در موارد نگهدارنده مورد استفاده در کنسروها،لوازم آرایشی،لاک ناخن،مرکب چاپ،ضدعفونی کننده ها،دود سیگار،شوینده های پرکف،تخته نئوپان و پارچه های ضدچروک بکار می رود.
اتلین دی آمین:در موارد نگهدارنده کنسرو،کرم ها و رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.
مرکاپتو بنزو تیازول: در اجناس لاستیکی مخصوصا سوند،چکمه و دستکش لاستیکی بکار می رود.
تیورام: در لوازم لاستیکی و بعنوان قارچ کش در رنگ و صابون مورد استفاده قرار می گیرد.
گیاهان: گل پامچال،سماق سمی،گل کوکب و گل داوودی حساسیت زا هستند. بسیاری از مواد عطری و آرایشی،لوسیون چشم و کرم های ضدآفتاب حاوی ترکیباتی هستند که حساسیت پوست را درمقابل نور آفتاب تشدید می کند.
حساسیت به لاستیک و لاتکس طبیعی هر روز بیشتر می شود.
از این ماده در تهیه وسایلی مانند کاندوم،شیاف مخصوص بانوان و دستکش های یکبار مصرف پزشکی و خانگی استفاده می شود
کسانیکه در حرفه های بهداشتی خدمت می کنند و درتماس مداوم با این مواد هستند اغلب نسبت به لاستیک و لاتکس حساسیت دارند
واکنش نسبت به این مواد از اگزمای آلرژیک محدود در ناحیه دست ها تا کهیر و حتی آسم و شوک آنافیلاکتیک منجر به فوت را شامل می شود.
اشخاصی که به این عوامل حساسیت دارند باید هنگام مراجعه به دندانپزشک یا عمل جراحی پزشک خودرا متوجه این امر کنند که دستکشی بکار برد که از جنسی غیر از لاتکس باشد.
در اینجا هم استفاده از دستبند و گردنبندهای هشداردهنده مفید و نجات بخش است.
مواد آرایشی ای که حساسیت زایی آنها درحداقل است: 60 درصد خانم ها اظهار می کنند که پوست آنها حساس است.
به همین دلیل،بازار لوازم آرایشی ای که حساسیت زایی آنها درحداقل است روزبه روز گزم تر می شود.
لانولین،مواد عطری و مواد نگهدارنده مهم ترین عوامل تحریک کننده حساسیت پوست هستند. اگر پوست شما هم حساس است یا استعداد حساسیت دارید،بهتر است از لوازم آرایشی غیرمعطر و حتی الامکان دارای مواد رنگی کمتر استفاده کنید،زیرا رنگ دانه ها و مواد عطری هردو از محرک های حساسیت هستند.