ایمنی کارگاه های نجاری

برخی دستگاه ها ، طوری طراحی و ساخته شده اند که با داشتن سیستم مکش در لحظه برش چوب، گرد و غبار را جمع آوری می کنند و اجازه پخش آن را در هوای کارگاه نمی دهند. این بهترین روش برای کنترل گرد و غبار در یک کارگاه نجاری است. استفاده از تهویه های عمومی هم می تواند به تخلیه گرد و غبار از فضای کارگاه کمک کند، به شرط اینکه در انتخاب و نصب آن از متخصص تهویه کمک گرفته شود. یکی از راه های دیگر کنترل گرد و غبار، استفاده از رطوبت است. رطوبت در هوای کارگاه به سنگین شدن گرد و غبار و ته نشینی سریع تر آن کمک می کند. 
راه دیگرتمیزکردن مداوم کف کارگاه است. هنگام تمیز کردن هم باید از سیستم های مکشی گرد و غبار استفاده کرد و باعث انتشار گرد و غبار در محل کار نشد. 
 

عوارض پوستی

کارگران چوب بری که با درخت کاج در تماس هستند، بر اثر تماس با کرم های انگل این درختان دچار کهیر می شوند. کرک های ریز این کرم ها در پوست فرو می رود، باعث ترشح هیستامین می شود و پلاک های کهیری به وجود می آورد. چوب های خارجی نیز از عوامل ایجاد حساسیت در نجاران و مبل سازان به شمار می روند. گاهی چوب ها می توانند آلرژی زا شوند؛ مثل اگزمای گسترده و وسیع ناشی از خزه درخت بلوط و درماتیت آلرژیک ناشی از تماس با عصاره درخت کاج و آلرژی به درخت صنوبر. گاهی نیز کارگران نجاری به علت استفاده از چسب ها، حلال ها، روغن ها و موادشیمیایی دچار آلرژی و تحریکات پوستی می شوند. 

آلرژی تنفسی

این بیماری بیشتر در کارگرانی دیده می شود که با قطعه های چوب درخت افرا که از مدتی قبل بریده شده اند، سروکار دارند. در این نوع درخت، بین پوسته و تنه در طول زمان کپک ایجاد می شود و این کپک ها ایجاد تحریکات تنفسی می کنند.