موارد مصرف

کرومولین‌ برای‌ پیشگیری‌ از علایم‌ آسم و رینیت‌ آلرژیک‌ (آبریزیش‌ حساسیتی‌ بینی‌) تجویز می‌شود. این‌ دارو جلوی‌ رها شدن‌ مواد ایجاد کننده‌ این‌ علایم‌ را از سلول‌های ماستوسیت و بازوفیل در خون‌ می‌گیرد. زمانی که کرومولین‌ به‌ طور مستقیم‌ مصرف‌ می‌شود، موجب جلوگیری از تعداد دفعات و شدت‌ حملات آسم‌ و همچنین علائم رینیت آلرژیک‌ را می شود. شکل‌ استنشاقی‌ کرومولین‌ را می‌توان‌ برای‌ جلوگیری‌ از حمله‌ آسم متعاقب تنفس  هوای‌ سرد، ورزش یا تنفس موادی‌ نظیر آلوده‌کننده‌ها و یا مواد حساسیت زا مصرف‌ نمود. به‌ محض آنکه شرایط بدن‌ با کرومولین‌ تثبیت‌ شد، ممکن‌ است‌ بتوان‌ با نظر پزشک معالج مقدار سایر داروهای‌ ضد آسم‌ یا ضد حساسیت مصرفی را کاهش داد. شایان ذکر است کرومولین‌ تاثیری در بهبودی و یا کنترل حمله‌ آسم نداشته و حتی‌ ممکن‌ است‌ حمله‌ را تشدید نماید. 

پایدار کننده های مست سل ها

از این دسته فقط کرومولین را داریم که قطره ی چشمی دارد. که مست سل ها در اثر تحریک توسط آلرژن ها دچار ناپایداری می شوند و فاکتورهای التهابی و هیستامین را آزاد می کنند. بنابراین داروهایی که بتوانند مست سل ها را پایدار کنند، می توانند مانع آزادسازی عوامل آلرژیک شوند.

کرومولین چشمی برای رفع التهاب ملتحمه و قرنیه استفاده می شود. البته این به شرط است که این التهاب در اثر آلرژی رخ داده باشد. زیرا اگر در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد، باید در کنار استفاده از عوامل ضد التهاب، آنتی بیوتیک هم تجویز کرد.

شاید کمی خشکی چشم و ادم چشمی، تحریک و خارش آن را بتوان به عنوان عارضه ی قطره کرومولین دانست که گاهی در برخی ممکن است رخ دهد.